Hola amigo's !!! - Reisverslag uit Puno, Peru van Jessica - WaarBenJij.nu Hola amigo's !!! - Reisverslag uit Puno, Peru van Jessica - WaarBenJij.nu

Hola amigo's !!!

Door: Jessica en Johan

Blijf op de hoogte en volg Jessica

05 Mei 2011 | Peru, Puno

Buenos dias!!
Allereerst iedereen gefeliciteerd met het goede nieuws over BinLaden!!!! Maar dat is wel bekend al !

We zitten op dit moment en Puno aan het Titicaca meer vlakbij Bolivia. De hoogte is nu ca 4000 meter / 3900 meter. Het is nog goed te doen alleen met vlagen hoofdpijn. En bij traplopen merk je het aan de ademhaling. Onze kamer is op de 4e verdieping. Dat is even lucht happen maar hersteld zich snel bij rust of vlakke stukken.

Van onze wandeltocht in Yura hebben we hele nare muggenbulten overgehouden. Zo extreem hebben we het nog nooit gehad. Armen en benen zijn compleet gestipt. En de plekken op de benen zijn zo erg dat er hele vochtzwellingen zijn ontstaan waardoor de huid zo strak staat dat het zeer doet. Dus in Arequipa direct alle mogelijke rommel gekocht. Tabletten en diverse crèmes. Handig dat je weet wat je moet hebben dan!! Alles is uiteraard te koop. Dus kwam ik uit op beclometason/ gentamicyne/clotrimazol crème. En lidocaine met heparine crème. En clorfenamine tabletten. Nu 5 dagen later gaat het de beterende kant op en zitten we op de aerius met lidocaine met clobetasol crème.
Maar goed hopelijk gaat het snel over we worden er helemaal gek van !!!! :(

Vanuit Arequipa zijn we naar Colca Canyon vertrokken. Maar eerst zijn er zakken coca bladeren gekocht. En die zijn we begonnen met kauwen ivm de hoogte waar we naar toe gaan. In een woord : gadverdamme!!!!! 15 van die bladeren in je mond en dan 15 min. kauwen. Wel heel bizar is dat je hele mond en lippen verdoofd raken. Net de verdoving bij de kaak chirurg. We wilde ook de coca snoep en bladeren meenemen voor iedereen thuis. Maar we zijn al gewaarschuwd dat het kan zijn dat we naast Joran terecht komen. Het is namelijk zo dat het illigaal is buiten Peru. Dusssss..... We kunnen niemand mee laten genieten. Staat zelfs in een boek dat als je aan een drugs test wordt onderheven er sporen van cocaïne in je urine zitten. Vandaar de drugs honden op het vliegveld. De thee is goed te drinken, maar die bladeren zijn niet te vreten!!!!

Onderweg naar Colca Canyon zijn we op diverse plekken nog gestopt voor de uitzichten. Toen ik bedacht dat ik wel even kon gaan plassen in de bosjes en de eerste de beste plek neerstreek ging ik tot over maat van ramp ook nog in een cactus achtige zitten??!! Kon de prikkers overal uithalen??!! Een aardbei in een cactus: auwwww!!
Maar het was echt heel mooi. Het hoogste punt was 4910 meter. Daar was ik wel een beetje dizzy.
Maar we sliepen op 3400 meter. In een vrij koude kamer. De volgende morgen zijn we naar Cruz del Condor geweest. Er zaten wel 10 condors denk ik. Wat een geweldige beesten. Enorm zeg!!! Daar hebben we ook nog een mini hike gedaan van ca een uur. Overdag is het heerlijk zonnig en 's avonds is het koud. Onze lunch is apalca bbq!!!! Heerlijk!!!!
En de rest van de middag gechilld. 'S avond nog even naar het dorpsplein geweest. Waar we muziek hoorde en even een kijkje namen. Bleek een zoveel jarig bestaan van het dorp. Iedereen was zat en we hebben mee gedanst en gekust door de burgemeester. De enige communicatie was via de Beatles en Rod steward. Naja. Het was wel lachen kregen direct een fles bier in de handen gedrukt ?!

Colca Canyon was echt heel mooi!!!!

Nu zitten we 2 dagen in Puno. Hoog in de Andes. Maar je hebt geen idee omdat het een soort plateau is. Wat gewoon nu varieert tussen 3500 en 4000 meter.
Vanmorgen zijn we naar het coca museum geweest. Was wel grappig. Niet heel bijzonder en vanmiddag zijn we naar oude pre- inca tombes geweest. Ook weer mooie omgeving.
Morgen vertrekken we naar de Uros eilanden en gaan we ook slapen bij gezinnen op een ander eiland. Dus dat zal wel weer een bijzondere toestand worden.
Ondertussen gaat het nog allemaal erg goed!!!
Het weer is overdag lekker zonnig en in de avond koud. Dat is niet erg.

Hoe gaat het verder bij de Leerdamse???? HHS al over???? En loopt het goed en lopen we nog voor??? Lukt alles met Vichy???? Ben benieuwd. Gaat met alles voor Hoefstraat ook nog op schema? Echt open de 15e???

Nou, tot over een paar dagen dan weer!!!!
Adios vanuit Peru!!

• 06 Mei 2011 - 06:29

Celina:

Weer genoeg beleefd de afgelopen dagen! Jullie benen en armen zien er echt heeel scarry uit maar goed te horen dat alles aan de beterende hand is!! Goeie reis vandaag richting de Uros eilanden en laat die geroosterde Apalca jullie vooral goed smaken!!!

Lieve groetjes xx
    Celina&Barry

• 06 Mei 2011 - 08:24

Patries:

Klinkt zoals gewoonlijk als een mooie reis, ik ben ook aan vakantie toe!

• 06 Mei 2011 - 10:03

Atie:

Hoi vakantiegangers, dat je nog helder kan denken met al die cocabladeren Yessica. Je hebt wel heftig ingeslagen voor de muggen, dat krijg je hier niet voor elkaar.
    Volgens mij waren jullie de enige 2 leerdammers die op vakantie waren, niet normaal! Afgelopen maandag meer dan 500 recepten met 5 man. En of de hhs loopt, grapje zeker. Het is de bedoeling dat we volgende week overgaan.
    Maar jullie kunnen lekker genieten, gelukkig nog geen Diamox nodig? Fijn dat de nachten koel zijn, kun je goed slapen. Het weer is hier ook lekker.

groetjes, atie

• 06 Mei 2011 - 12:57

Mylene:

Wat een uitzichten zeg. Supermooi!! Maar jullie komen straks als coke verslaafden terug ;-)

Veel plezier!!

• 06 Mei 2011 - 20:42

Mama En Papa:

zo je hebt wel een hele apotheek ingeslagen zeg. Dat moet dus wel helpen alles bij elkaar/achter elkaar. De verhalen zijn verder weer spectaculair allemaal. Niet handig, precies boven...au au een plasje doen. Gaven die coca bladeren geen verzachtend effect daarvoor? Overmorgen moederdag en...jullie bloemen staan nu nog! Gaan nu wel achteruit hoor. Wij krijgen weer heerlijk weer 't weekeinde, graad of 27. Papa morgenochtend ophalen en dan nog 1 werkweek!! USA!!! Veel plezier jullie nog. XX

• 07 Mei 2011 - 17:34

Nelleke:

Vergeet jij je werk eens even Jessica!!!!!

• 07 Mei 2011 - 20:23

Wilma:

Leuk avontuur weer die cactus, ik hoop geen blijvende gevolgen.
    En doe je een beetje voorzichtig met al dat coca, straks mag je niet naar huis en kun je je daar in Peru druk gaan zitten maken over het werk.
    Misschien moet je het werk maar even vergeten, dat is beter denk ik.
    Al gewandeld met onze stokken? of heb je ze toch niet nodig? Plak er maar een leuke sticker op uit Peru of zo, staat wel leuk. Veel plezier nog !

• 12 Mei 2011 - 18:10

Wim Van Dijk:

Wat een prachtig verhaal. Ik moet bij elke zin lachen.
    Toch had ik wel verwacht dat je als doorgewinterde Nederlandse apothekersassistent daar wel even in het Peruaans had gezegd hoe het moet met die muggenbeten. Een werkelijk erbarmelijk slechte combinatie heb je meegekregen. Gaat je been daar werkelijk direcht schimmelen van al die muggenbeten? En gentamycine voor wat muggenbulten is wel een beetje erg fors. En dan tot slot clobetasol (klasse 4 corticosteroid). Je hebt het zeker allemaal voor de lol zomaar bedacht.
    Die cocabladeren lijken mij wel wat. Jammer dat je ze niet mee kunt nemen.Ik weet trouwens niet hoe lang dat spul in het lichaam blijft. Ik zou alvast nu maar gaan stoppen met kauwen om straks zonder troubles de grens over te komen.
    Groeten,

Wim van Dijk