Tasi Delek - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jessica - WaarBenJij.nu Tasi Delek - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jessica - WaarBenJij.nu

Tasi Delek

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

01 April 2015 | Nepal, Kathmandu

Helaas....
Helaas geen eerdere retour vlucht. Want het hotel in Kathmandu zit vol. Dus nu dan gewoon lekker 2 relaxte dagen. We vertrekken vanaf Namche dan ook om een uur of 9 en hebben uitgeslapen en op het gemak ontbeten. Kunnen nu gewoon weer eieren in ipv de havermoutpap. De grootste inspanning is immers geleverd. Het is nogsteeds heel bijzonder en nog niet helemaal werkelijk wat we gedaan hebben hahaha.

Vanaf Namche vertrekken we naar Phakding en we arriveren er net na de middag. Onderweg lunch gedaan en nu een relax middag :) ook fijn.
Vanaf Phakding lopen we weer terug naar Lukla en de lucht zit helemaal dicht. In Lukla aangekomen begrijpen we dat het vliegveld al 2 dagen dicht is en het is ook heel druk omdat de mensen dus niet weg kunnen. Een eerdere vlucht had dus ook geen nut gehad, die is toch niet gegaan.
Weer een spannend moment dus .. Want als we hier vast blijven dan moeten we of een helikopter regelen of we moeten Chitwan schrappen. Er zitten hier nu mensen vast die morgen hun internationale vlucht hebben. Die stress hebben we gelukkig niet.
We gaan eerst maar eens de koffie tentjes af in Lukla :) goed idee. Lukla is een straat met diverse winkels, voornamelijk met The North FAKe kleding en outdoor dingen, koffie tentjes en restaurantjes. Leuk voor een paar uur, en daar blijft het bij.
Onze kamer ligt naast de landingsbaan van Lukla AirPort. Het is wel leuk want af en toe stijgen er nog wel wat helikopters op. In het dorp ligt ook de WiFi er uit.. Dus er zit niks anders op dan een beetje lezen, eten en drinken. En hopen op een heldere morgen anders zitten we net als de rest hier gewoon vast....
Maar!!! We hebben weer mazzel!! We worden wakker en er is een stralende blauwe lucht. We haasten ons naar de chaos / vliegveld en wurmen ons tussen alles door als onze vlucht wordt om geschreeuwd. Aan een intercom systeem doen ze hier niet ;) we zorgen dat we vooraan komen en Kagi fluistert ons toe dat we rechts voorin moeten zien te komen. Ivm het uitzicht en je kunt dan in de cockpit komen. Dat is gaaf!
Dus we doen wat we moeten doen. En 40 minuten later staan we op Kathmandu. Heerlijk. Een douche in het verschiet! Er staat al een taxi klaar en we komen in het zelfde hotel als eerder. Goed geregeld Gelu. Het is een mooi hotel. En we sprinten naar de douche. Heeeeeeeeerlijk. Een warme goede douche!!!! Na bijgekomen gaan we naar Thamel. We herinneren ons nog van de vorige keer een heel goed restaurant. Waar ze verrukkelijke curries hebben. En we gaan naar Himalaya Java Coffee. Een Nepaleese versie van Starbucks. De coffee is erg goed en het doet het Starbucks concept na. :)
We slenteren door Thamel en de heerlijke klere zooi/ stof en warmte doet ons goed. Teenslippers en T-shirt aan. De zon er op. ...
S middags zoeken we een tentje op waar we een drankje of wat nemen en besluiten om een snackje erbij te nemen. Niet wetende dat onze " mild Spice"pinda's de vlammen uit alle gaten doen slaan!!!! Jemig wat is die rommel heet. Gelukkig hebben we maar een portie besteld. Het is lekker als we alle "groene stukjes" hebben verwijderd en dan nog heb je je glas nodig om te blussen. Iets voor jou Laurien! Waarschijnlijk vind jij het idd mild ;) (x)
De dag vliegt voorbij en we duiken er vroeg in. Helaas is het vroeg opstaan nog niet voorbij en gaat de wekken om 5.00 uur weer. We moeten de bus halen en vertrekken naar het zuiden. Kagi haalt ons op en zet ons bij de bus af. Gelukkig maar, het zijn er weet ik het hoe veel. En nergens staat natuurlijk normaal op welke we moeten hebben!? Het relaxen gaat beginnen. Nog even niet direct want we moeten de busrit nog doorstaan. ... Bloed heet, vol en schijnbaar zijn wij de enige die oververhit zijn. De Nepalezen vinden het niet nodig om de ramen open te zetten. En een klapband met de bus is ook geen enkel probleem. .. Die fixen ze gewoon ff terwijl iedereen is pissen.

In de middag worden we ontvangen. En na wat ontspannende tijd gaan we een wandeling maken langs Chitwan NP. Erg mooi langs de rivier.
We zien direct een neushoorn ! Gaaf hoor deze natuur.
S avonds komt de eigenaar van dit "resort" nog langs. Hij weet nog wie we zijn en brengt ons een schaaltje papadums, we like!!!! Gelu heeft ook nog gebeld hoe het moet zijn gasten gaat. Erg leuk allemaal.
We hebben een safari gehad en een neushoorn met een kleintje gezien! Het weer wordt wel dreigend en een Amerikaans zeikwijf wil dat we eerder retour gaan. Gelukkig gaat de gids daar niet op in. Helaas als het idd begint te regenen krijgt ze het voor elkaar om naast de chauffeur IN de cabine van de jeep te zitten.... Grrr.
Gelukkig zijn we precies optijd terug voor de echte tropische bui los barst. De hele middag stort het. Voor ons maakt het niet veel uit want we hebben de kano tocht en de olifant safari af gezegd. Deze dagen zijn om te relaxen en we doen alleen dingen die we leuk vinden. Die kut kano ( uitgeholde boomstam ) vinden we niet leuk, en op de rug van een olifant ook niet. Wat we wel leuk vinden deze middag is slapen, en dat gaan we dan ook maar doen.
Als we aan het eind van de middag wakker worden is het minder gaan regenen en gaan we naar de rivier om daar op het terras te zitten. Er zijn wat krokodillen en veel vogels. Mooie zonsondergang, eigenlijk mooier als de dag er voor.
De tijd gaat steeds sneller hier en s avonds is er heerlijk Nepalees eten. De eigenaar komt regelmatig een praatje met zijn gasten maken en ook de andere jongens zijn ook erg aardig.
Nog een nacht hier, om 6 uur er uit en op vogelspot wandeling. En daarna is echt het aller beste wat Gelu voor deze reis heeft geregeld : Een vlucht terug naar Kathmandu ipv de busrit van 8 uur !!!!! We vliegen met een Jetstream in 20 minuten terug :) jaaaaaaa!!! Dat is zo heerlijk. We worden met de bus bij het vliegveld afgezet en ff later verwelkomt Kagi ons weer. Dus hebben we nog de hele middag gewoon voor ons zelf. We happen weer een lekkere currie naar binnen bij de lunch. En daarna gaan we naar de massage. Onze laatste avond in Kathmandu is aangebroken...
Echt zo snel hoe alles is gegaan en we zijn nu die bergen sneeuw en ijs alweer vergeten op het moment dat we hier de teenslippers aan hebben gedaan. Maar onvoorstelbaar wat we 3 weken geleden nog niet wisten..
Ja, wij kunnen naar Everest Basecamp lopen, en we kunnen op Gokyo Ri en Kalapattar staan! We hebben het super gehad, en ook echt momenten gehad dat ik wenste dat ik niet met een bevroren fles wAter stond, en er geen water was omdat alles bevroren was. De wc niet doorspoelbaar was, omdat het een brok ijs was.
Ik wenste dat het buiten mijn slaapzak echt boven 0 graden was als we er uit moesten omdat ik voor de 2e x in de nacht naar de wc moest op de gang, of erger: buiten .
Ik wenste dat het echt niet zo was dat we een week door de sneeuw moesten ploeteren.
Ik wenste dat we na 3 dagen een douche tegen zouden komen die echt warm water had.
Ik had zo graag willen genieten van de aankomst op Kalapattar , maar ik kon het gewoon niet omdat er zoveel wind stond die zo ongelofelijk koud was dat ik dagen later nog niet het besef had. Kon alleen maar aan de kou denken.
Wij hebben echt een geweldige reis gemaakt. En ons doel bereikt. En nu heel blij dat we het gedaan hebben. Kunnen het niet uitleggen..
We gaan zeker weer terug en hopelijk gaan er dan nog wat mensen mee.

Helaas is er ook weer een eind datum in het vizier gekomen, en dat is 1-4.. Morgen avond zitten we weer in het vliegtuig. En zal alles weer het zelfde worden als 4 weken geleden... Moet er nu nog even niet aan denken.

Iedereen bedankt voor de support!!!!!! En de berichtjes, ook heel leuk.
Morgen stappen we weer in het vliegtuig met bestemming het "gewone leven" nee dat is niet leuk. Morgen nemen we (tijdelijk) afscheid van Kagi, die ons op grote hoogte heeft gebracht, en gezorgd heeft dat we niet ons nek, benen en armen gebroken hebben toen we over de ijzige massa aan het klooien waren.

Ons horen jullie weer voor het eerst in November denk ik, dan gaan we met Chris naar het zuiden van India. Ook weer een mooie reis maken!

Tot over een paar dagen weer in het ( stormachtige ) Nederland

Liefs Jessica en Johan

• 01 April 2015 - 06:56

Jose:

Geweldig wat jullie bereikt en mee gemaakt hebben. Goede reis terug! X

• 01 April 2015 - 09:49

Hennie De Jong:

We hebben weer genoten van jullie reisverhalen en wat een prestatie geleverd. Heel knap hoor.
    Goede reis terug en welkom in de storm en kou van nl

• 01 April 2015 - 11:07

Ria Van M:

Johan en Jessica het verslag maakt mij om de één of andere reden emotioneel. Een prachtig verslag en dan nog het idee hebben dat het onbeschrijflijk is. Ik heb zoveel respect voor jullie dat je deze uitdagingen aangaat terwijl ikzelf Texel al ver genoeg vind. Chapeau!!!!!
    Goede reis en tot ziens!

• 01 April 2015 - 11:23

Celina:

Top prestatie hebben jullie geleverd!! Alvast een goeie terugreis gewenst!!
    XX