Namaste!! - Reisverslag uit Leerdam, Nederland van Jessica - WaarBenJij.nu Namaste!! - Reisverslag uit Leerdam, Nederland van Jessica - WaarBenJij.nu

Namaste!!

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

15 Maart 2015 | Nederland, Leerdam

Namaste!!

Hallo iedereen,

De vlucht naar Kathmandu is goed gegaan. We hebben een korte overstap gemaakt op AbuDhabi en met iets vertraging aangekomen in Kathmandu. Dat stomme toestel van Turkish airlines stond er ook nog. Uiteraard was het vliegveld een grote chaos en was er een klere zooi met bagage, mensen en nog meer bagage. Uiteindelijk duurde het nog 2 uur voor we buiten stonden. Het visum regelen duurde nog langer als dat je bij de apotheek op je recept moet wachten... ;) nee hoor grapje dames!!! Maar al met al waren pas tegen 18 uur buiten en stond Kaji op ons te wachten. Het was een hartelijk weer zien, al is hij niet zo spraakzaam. Zijn Engels gaat moeilijk en je moet goed luisteren.
Maar we moesten direct bij het hotel tas dumpen en naar de vrouw van Gelu met envelop vol euro's :) er moet ook betaald worden. Daarna Thamel in om met Kaji de laatste dingen te regelen. De stijgijzers. Bij de oom van Gelu. We hoeven nog niks te betalen en we zetten Kaji in als borg. Haha.
Na de regel dingen gaan we lekker Thamel in. Het voordeel als je al ergens geweest bent is dat je de lekkere restaurants al kent. Dat ging dus currie worden!!! Jummie

De nacht was kort. 3,5 uur. De tas moest om gepakt worden en om 4 uur ging de wekker...... Tas om pakken was ook zo makkelijk niet.. Lopen met ruim 10kg op onze rug :(
Naar het vliegveld, en ook daar bij de binnenlandse vluchten nog grotere chaos. Je komt aan en word van hokje naar balie gezonden en vervolgens zonder paspoort door de douane ( die had Kaji nog ) en direct door gesluisd naar het vliegtuigje waar op het laatste moment Kaji nog instapt. Het is een twin otter vliegtuigje. Met 10 mensen er in. Helaas zaten we niet voorin.. Want dan zit je eigenlijk in de cockpit. Maar de vlucht alleen is al een attractie. De landingsbaan is nog geen 300 meter en je komt vanaf de berg direct naar beneden geklapt op de landingsbaan. Niets voor mensen met vliegangst.
We lopen vanaf Lukla naar Pakding. Een uurtje of 3 lopen. En smiddags halen we nog wat slaap in.... We zijn hier al eerder geweest en ze hebben het inmiddels verbeterd met een officieel espresso machine. Het gaat goed met de zaken....

We duiken er vroeg in en slapen van 20 uur tot 6 uur. Er zijn al wat mensen die niet helemaal top zijn. Ik word wakker van het geluid van gebraak uit de toilet ruimte. Dit tea house heeft een wc en een wastafel. Ik besluit me moedig te gedragen en niet te douchen.. Maar gebruik te maken van mijn gekochte vochtige washandjes.. Een hele overwinning :)
Deze dag is mooi, een heerlijk zonnetje. Dus goed in de factor 50! En we komen na 6 uur aan in Namche Bazar. Tussen door hebben we 5 hangbruggen gehad en vele yaks en ezels voorbij laten gaan.
Lekker gelopen. Het ging goed. We hebben van 2650 naar 3450 meter geklommen. Een afstand van 10 km. En we hebben 1350 hoogte meters gehad. Dus een pittige klim dag. We hebben een top kamer, dachten we.. Het zag er veel belovend uit. Een kamer met badkamer. Joehoooo. Maar wilde direct er onder springen. Helaas bleek de douch een verkapte ijsklontjes machine te zijn..... Navraag gedaan en er was idd geen warm water. Dan konden we op de gang douchen.. De elektrische douche. Ook best. Alleen kwam die niet verder dan 32 graden en het raam stond open, tja we zijn echt opgeFRIST.
Nu is het in Namche kkkkkoud geworden. We hopen de komende dagen we op mooi weer. Want ons plan van route staat nog niet zeker vast. We hebben te horen gekregen dat de Cho la pass al 6 dagen dicht is.. Er ligt te veel sneeuw en vorige week is er iemand overleden op de pass tijdens de oversteek. Dus nu mag er voorlopig niemand over. We hebben nog 4 dagen hoop dat we dus over de pass kunnen. ( pass = doorgang tussen 2 bergtoppen. ) en anders moeten we over 4 dagen beslissen. Ook het risico op lawines is daarmee groter en we moeten dus afwachten. Naja, geruststelling voor moeders ;) wij beslissen niet, dat doet Kaji voor ons. Stiekem toch best spannend aan het worden na al de verhalen over de pass en het nieuws van vorige week.

Morgen gaan we een acclimatisatie tocht maken en naar een museum.. We moeten daar heen, want de broer van Kaji staat op de foto in het museum. Hij is al 4 x op Everest geweest. Een dag voor ons om te acclimatiseren dus. Dat moet m gaan worden :)
We voelen ons nog goed, geen klachten en het lopen ging ook goed. Geen probleem met de nieuwe schoenen. Ook niet onbelangrijk. Het eten valt nog goed, dus we nemen het er nog van, curries, Momo's en lekkere aardappels. We drinken heel veel gember of marsala thee. Tegen de hoogte ziekte moet je veel drinken. Na ja niet tegen, maar het is goed veel te drinken op hoogte.

Het was koud vanmorgen maar de zon scheen wel. Dus erg fijn. Een waanzinnig uitzicht vanuit de slaapzak. De acclimatisatie dag moet ons laten wennen aan de hoogte. Dus gaan we een loopje maken naar 3800 meter. Hopelijk zien we mt Everest voor het eerst weer.
Het is een stuk steil omhoog. En dan klinkt 400 meter stijgen niet heel erg. Maar op deze hoogte is dat best een pittig stuk. Als je iets te snel loopt dan word je direct terug gefloten, je hartslag stijgt naar de zelfde hoogte als waar we zitten. Maar rustig aan doen, en we hebben de tijd. De yaks worden bepakt voor de expeditie teams. Vanaf Namche wordt er een hoop geregeld. Ook is dit het grootste sherpa dorp in de omgeving. Erg ligt nog veel sneeuw. Op de top drinken we lekkere marsala thee. Thee met melk en marsala kruiden. We kunnen Everest niet zien. Er ligt precies een wolk voor.... Misschien morgen beter.
Op de terugweg begint het weer al te veranderen en de wind woekert aan. Eenmaal terug in Namche gaan we nog naar het sherpa museum. De sherpa's zijn het volk wat in de Everest regio woont. En Kaji is zeer trots dat zijn broer met vermelding ook in het museum hangt. Een foto natuurlijk. Hij is al 4 x op Everest geweest en de rond omliggende 8000ders ook. Kaji is zelf ook al op Everest expeditie geweest en gaat hij gaat komende maand een expeditie doen naar de Dhaulagiri (8171 meter) we zijn wel in goede handen denk ik. Haha. Er is vandaag nog niks bekend over de Cho La pass nogsteeds dicht.
Het museum was wel grappig.
Vanmiddag gaan we naar een film in het koffiehuis. Uiteraard gaat die over een expeditie naar mt Everest. :) inmiddels sneeuwt het.

We hebben het nogsteeds goed. Merken wel al dat we op hoogte zitten. Snel kort ademig. Maar het gaat goed. :)

Weet niet wanneer we weer kunnen internetten. De volgende dorpen zijn niet veel soeps. Dus wellicht pas als we weer terug zijn in Namche op de terug weg!? Geen idee. Dus voor jullie net zo spannend als voor ons of we alles gaan halen en of de pass gelopen gaat worden.
Wel bedankt iedereen voor de support. Daar zal het zeker niet aan liggen!!!!

Namaste en liefs,
John ( Johan kan Kaji niet zeggen haha ) en Jessica

• 15 Maart 2015 - 15:43

Gerda:

Hallo John en Jessica,
    Dat klinkt al prettig, en de eerste vochtige doekjes douche, er zal er nog wel een aantal komen. Bij thuiskomst weet je niet beter.
    Hoop dat het ophoudt met sneeuwen, succes.

• 15 Maart 2015 - 17:12

Ria W:

Succes. Kijk uit naar foto's

• 15 Maart 2015 - 19:46

Wilma:

Hoi Jessica en Johan,

wat een verhaal en dan moet het eigenlijk nog beginnen. Ik ben blij dat juliie daar iemand als gids hebben die een beetje goed op jullie past. Volgens mij doet hij niets wat niet kan. Geeft wel een veilig gevoel. Ik hoop wel dat jullie gaan doen, waar jullie voor gekomen zijn en het weer of zo geen spelbreker is. En hopelijk is die pass gauw weer open. Ben benieuwd naar het volgende verhaal en foto's natuurlijk

groetjes

• 15 Maart 2015 - 20:09

Eimert:

veel succes. inmiddels jaloers. wou dat ik ook nog jong was. passen jullie goed op elkaar, jullie moeten nog lang mee. wij houden het maar op een weekje oostenrijk, ook heel erg mooi.
    groeten, marja en eimert.

• 15 Maart 2015 - 20:59

Celina:

Veel succes op jullie verdere tocht! Xx

• 16 Maart 2015 - 18:26

Ria Van Meeteren:

Ik begin al te hijgen als ik het verhaal lees.! Dank je voor het heerlijke verslag. Spannend hoor.
    Mocht je het nog lezen voor de klim, heel veel succes.!

• 17 Maart 2015 - 09:39

Rob En Marijke:

Geweldig dat we op deze manier weer mee kunnen genieten van jullie reis!
    We wensen jullie een fantastische tijd toe.
    Geniet ervan!

Groetjes, Rob en Marijke

• 18 Maart 2015 - 09:58

Sam:

Wauw - erg onder de indruk van de foto's op facebook.. Veel succes en ik hoop op goed nieuws over de pass.
    Gr. Samantha.

• 19 Maart 2015 - 19:55

Lydia Snoek:

Super mooie foto's!! En heel erg leuk om alles weer te lezen. Heel veel plezier nog en ben benieuwd naar het volgende verhaal!
    gr lydia

• 20 Maart 2015 - 22:57

John:

Jullie avonturen volgen elkaar snel op. Ik hoop dat de pas snel begaanbaar is, zodat jullie de oversteek kunnen maken. Mooi dat jullie nauwelijks of geen hoogteziekte hebben. Veel succes en plezier!