hallo!! - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Jessica - WaarBenJij.nu hallo!! - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Jessica - WaarBenJij.nu

hallo!!

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

18 November 2013 | Vietnam, Sa Pá

Hallo!!!

Zo zeg, de tijd vliegt echt voorbij hier. We zitten inmiddels in Sapa,vanuit Hanoi de Hoofdstad van Vietnam. In Hanoi is het zeer druk. Maar op een andere manier. Het is hier veel kneuteriger. En de straten nog smaller en voller. Na 17 uur veranderd alles in een restaurant op straat. Toch zijn de stalletjes niet zo aantrekkelijk. Hier staan wél de grote pannen soep op straat en de Pho soep. Maar ook de ranzige dingen als gegrilde hond. Zelfs de koppen liggen op de bbq. Jak! Dit ter zijde.

Ik begin even waar ik geëindigd was :) anders word het een zooitje.

Vanaf HOian zijn we met de ligbus vertrokken naar Hue. Dat was ongeveer 4 uur. Bij aan komst een taxi genomen, bleek het hotel echt op 100 meter te zitten. Hoe voor lul is dat??!!
De middag hebben we besteed met het oude citadel en een rondje gelopen.
Berg was weg gedaan. Die is de volgende dag lekker fris.. naja .. Er is water door heen gegaan ;)

De volgende dag zijn we naar de DMZ gegaan. Dat is de DeMilleterizedZone. ( Google :DMZ Vietnam) De amerikanen hebben heel veel posten en bases gehad. O.a. Hamburger hill is hier vlak bij en we hebben een oude basis bezocht Kae Sahn basis. Er zijn hier heel veel gevechten gehouden. En uiteindelijk zijn de Amerikanen vertrokken. Ook camp Carrol en Rockpile mountain ( een uitkijk post van de Amerikanen) ligt hier vlak bij. Daarna zijn we naar Vin Moc geweest. Hier was ook een tunnelstelsel gemaakt. De gangen waren hier wel breder als bij Cu Chi.Vin Moc is ook ook zwaar door de Amerikanen gebombardeerd.
Als laatste zijn we bij een Vietnamees militairkerkhof geweest.
We weten nu ongeveer alles van de oorlog in Vietnam! En hoe meer je ẻr van weet, hoe minder je er van snapt?! Maar erg interessant allemaal.
Volgende dag nog naar graf tombes geweest, dat was ook mooi! En even iets anders dan de oorlog.

Van af Hue zijn we naar Hanoi gegaan, met de nacht trein. Iets minder mooi als de vorige ... Maar ja, niets aan te doen. Het was prima. Uiteraard kwamen we weer op een onmogelijk tijdstip aan. 4.30 uur.
In Hanoi aan gekomen, eerst nog even gerelaxt en daarna de stad in. Het is een mooie stad. En we hebben een ronde gelopen, het is er mooier als in HCM. Na de lunch naar het Hanoi Hilton. een gevangenis waar ook amerikaanse soldaten gevangen hebben gezeten. Ook de Amerikaan John McCain ( oud senator) heeft hier gevangen gezeten voor een aantal jaar nadat zijn vliegtuig neer is gehaald.

Savonds zịn we naar het water poppen theater geweest. Het was best leuk moeten we eerlijk toegeven. Een voorstelling van een soort marionetten poppen in het water. Met uiteraard prachtig begeleiding van een traditioneel orkest. ( lees potten en pannen orkest!)

Vandaag naar de tempel van de literartuur geweest en naar het museum der kunsten. In de tempel van de literatuur was een afstudeer toestand. Alle studenten die geslaagd waren er! Mega veel studenten!! Het was dus kei druk daar. Wel heel grappig om te zien al die lui. Maar we hebben daar door nietzo veel van de tempel meegekregen. Ook naar een kunst museum geweest. Het was schitterd.

Met de nacht trein naar Sapa. 2 dagen de bergen in om te wandelen.
Het weer is hier totaal anders. Het is heel fris!
En na het ontbijt hier beginnen we met lopen. Het is heel mooi!! En ondanks dat de rijst geoogst is is het nog wel erg groen. Dat is fijn anders is het een verdorde toestand. Gelukkig geen dorre boel! Want het is erg bewolkt en de wolken hangen tussen de bergen :(
Helaas is het zo. Maar het blijft er prachtig! Het is een grote bagger en klei bende. We glibberen over de paadjes en halverwege de middag zijn we bij onze homestay. We slapen bij een lokaal gezin.
Er liggen Wat matrassen her en der.
Het eten was prima en de eigenaresse had 1,5 liter rijstewijn voor ons. Zélf gestookt... de mannen vonden het wel best. En er waren nog 3 Denen die lusten ook wel een glaasje. Ze bleven die gore meuk schenken. Ook de bamboe waterpijp kwam te voorschijn.
Het was een gezellige avond.
Vanmorgen weer teug gelopen naar de weg. Het was nog stééds een bagger bende. Al glibberend door een bamboe bos.
Net toen we klaar waren begon het te miezeren en trok het helemaal dicht. Weer mazzel!
Morgen hebben we de dag trein terug naar Hanoi. Waar we nog een dag zijn en dan naar Halong bay vertrekken.

Waarschijnlijk ben ik de helft vergeten :) maar het is ook zoveel om te melden dat ik het zelf niet eens meer weet wat we nou gedaan hebben. De tijd gaat zo snel voorbij!!!
Het is een fantastisch land en de mensen heel aardig. Het eten is niet geweldig maar gelukkig is er heeeeeel veel keuze. En ook gewoon lekker ordinair Westers eten. De noodles worden een beetje eentonig en de lokale Indiërs zijn geweldig. Dus ons menu bestaat vaak uit curries!! Vanavond ook weer hebben we bedacht. Ach.. Het is ook Aziatisch :)

Inmiddels regent het hier :( maar morgen weer pleite. 10 uur in de dag trein... hmm

De overstromingen hebben wij trouwens getennist van gehad die waren in Hoian toen wij daar net weg waren. Dus we hebben wéér mazzel met de natuur perikelen. Pff
Verder is het weer best. Het kan beter kaar zeer zeker slechter. En we hebben er geen hinder van.

Tot de volgende keer weer! Zal voor zaterdag zijn. Want dan zit het er weer op :(

Groeten van ons!!

• 18 November 2013 - 13:36

Mama En Papa:

hoi, zo dat zijn weer genoeg verhalen . gisteren dus gezellig geweest bij jullie logeer adres. hihi dat al op de foto te zien, dat in dat kleine glaasje de kans GROOT zou zijn dat er rijstewijn in zou zitten. Knap pittig , ivm eigengestookte denk ik . Als je meuk zeg, was 't niet een port smaakje denk ik :-) . Fijn dat het allemaal zo naar jullie zin is en iedere keer toch best wel wat mazzel hebben met " moeder Natuur ". Papa is nog thuis, nog niets gehoord of hij vanmiddag/vandaag nog weg moet. Wachten dus maar af. Fijne reis verder nog en geniet!! Want 't gaat inderdaad heel snel.
    XX van ons

• 19 November 2013 - 09:36

Jose:

Hey hallo,
    100 meter is idd best wel voor lul, hahaha...
    Jullie avonturen klinken weer geweldig.
    Nog veel plezier! -x-

• 20 November 2013 - 19:30

Gerda:

Leuke verhalen en ook bekende, nog heel veel plezier de laatste dagen,