We zijn er nog !! :) - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Jessica - WaarBenJij.nu We zijn er nog !! :) - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Jessica - WaarBenJij.nu

We zijn er nog !! :)

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

11 November 2013 | Vietnam, Hội An

Hallo Iedereen!

We zijn inmiddels weer wat dagen en kilometers verder in het land van de loempia!
In Ho Chi Min hebben we onze laatste dag door gebracht in de regen. En we hadden museums op het programma staan, het was geen groot drama.
"s morgens zijn we gestart in het oorlogs museum. Idd Mia, zeer de moeite waard. Een mooie tentoonstelling met veel foto's en nare plaatjes. Zeker de afdeling over Agent Orange ( ontbladerings middel wat de Amerikaanen in de oorlog gebruikte ) Wat een rotzooi is dat zeg!! En wat een vreselijke monsters van kinderen zijn er na die tijd geboren. Sorry dat ik het zo bewoord. Maar ik kan het niet anders noemen.
Ook over de andere dingen uit de oorlog uiteraard weinig goeds, maar dat is in iedere oorlog.Wel het mooie pamflet gezien Mia!
Ook de tragiek uit My Lai ( dorp afgeslacht door de Amerikaanen) is natuurlijk uitgebreid aan bod gekomen in het museum. Voor de mensen die het interessant vinden Google het!
ook hebben we het Independance Palace bezocht, dat is het voormalig regerings gebouw en woning van de president van Vietnam. Alle zalen zijn nu open voor publiek. En in de kelder is een bunker te zien van de tijden van de oorlog. Ook is dit het gebouw waar de russische tank door het hek binnen viel en het einde van de oorlog in luidde.

's avonds om 20.00 uur hebben we de nacht trein genomen naar Nha Trang. Het was een hele goede coupe! Met 4 bedden. we hadden er een lokalo bij, waar we uiteraard geen woord mee konden communiceren. hij lachte wel vriendelijk :)
Er hing zelfs een flatscreen in met informatie over de trein reis en Vietnam. een ouderwetse kar met eten eten en drinken. De mannen blij, dan konden ze nog meer bier kopen. Hahaha!
We hebben een prima tukkie gedaan en kwamen om 4.30 uur aan in Nha Trang. Onderweg hebben we nog wel wat overstroomde dorpen gepasseerd, wat ons strand optimisme wat deed minderen. Gelukkig wat het droog bij aankomst.Eerst ff een bakkie koffie gepakt tussen de taxi chauffeurs. Bij aankomst bij het hotel toch nog maar even het bed opgezocht.
"s morgens hebben we lekker een strand bedje opgezocht en daar de rest van de dag gestrekt op gegaan.
de zee was niet zo mooi als op de plaatjes, maar we hadden zon! De afgelopen dagen had het alleen maar geregent daar. Dus we hadden geluk jippie!
Zaterdag hebben we een binnenlandse vlucht naar Hoian genomen, vluchtje van een uurtje.
Hier werd ons ook duidelijk dat er een tyfoon onze kant uit kwam, en een serieuze ook. De ramen en luiken werden toen we hier net aan kwamen al vakkundig vast gezet. ook werden de mensen opgeroepen om te evacueren. Het hele stadje liep leeg, huizen en winkels dicjt getimmerd. pin auromaten afgesloten, en iedereen sloeg water en eten in.
Volgens het meisje van het hotel hier waren we veilig. echt bizar, een spookstad was het. En op het nieuws werd het ook niet positiever. we zagen wat er op de Fillipijnen was aangericht, en het kwam nu rechtstreeks op ons af.:(
Gelukkig voor ons is ie op het laatste moment toch afgebogen naar het noorden! Het was best spannend want we hadden geen idee wat ons ging overkomen. En toen we 's morgens gewoon wakker werken en er geen puin lag en we niet wakker geworden waren wisten we dat de tyfoon nog niet bij ons was.En later hoorde we dat de route gewijzigd was. Anders had het er hier net zo uitgezien als op de Filipijnen, dat was zeker.

Zondag konden we dus niets regelen omdat er niemand was?! En het was ook vreselijk klote weer. HEEL de dag regen. Toch maar op pad gegaan, lekker in de poncho. Koud was het uiteraard niet. Maar de stad ziet er toch gezelliger uit met een zonnetje. Helaas..Het was zo.

Vandaag( Jaaaaaaa!!! ZON !!! ), maandag, hebben we een auto met chauffeur geregeld en zijn we naar MySon gegaan. Een oud tempel complex. Beetje te vergelijken met Ankor Wat, maar dan minder groot, en mooi. Maar een leuke ochtend. Hadden een kleine communicatie bug met onze chauf. Wij dachten dat we om 13 uur terug moesten zijn...hij zei blijk baar dat we een uur de tijd hadden....uhhhh...
Naja, wij hebben het leuk gehad !
Na de lunch hebben we fietsen gehuurd en zijn we in de omgeving rondom Hoian gaan fietsen. Leuk door rijst velden en kwamen in een pottebakkers dorp terecht. Waar we met een oma van 90 een potje gemaakt hebben. Het zijn pracht exemplaren geworden. Helaas staan ze nog te drogen bij de oma, en kunnen we ze niet ophalen voor dat we weg gaan.

Morgen ochtend vertrekken we naar Hue, met de bus. Dan hebben we het allemaal gehad hahaha, bus,trein, vliegtuig.
Vanavond nog kijken hoe het stadje eruit ziet aan de rivier zonder regen. Er zijn heel veel van die leuke lampionnen. Dus dat moet er wel gezellig uit zien. Het is hier ook veel minder druk als in HCM. En dit is echt een oud stadje met kleine straatjes.

We hebben het heel gezellig met elkaar, en we eten van alles. Vietnamees en ook zelfs Mexicaans. Hier in Hoian zit een heerlijke Indi"er waar we ook al 2 avonden gegeten hebben. Nu toch maar iets anders. Ook hebben we de Pho soepjes op. Bak noodels met groenten en evt vlees of kip.
De koffie is hier erg goed en word gedronken met gecondenseerde melk als je melk er bij wil. Jummie, lekker zoet.

Het is echt heel goed geregeld ook door Outsight Travel, alles gaat super met de trein en bus kaartjes. Ideaal om " alleen " maar toch alles geregeld te hebben.

Ennuh Patries en Ruud, Natuurlijk willen wij naar NZ !!!!!!! Zeker na die toffe foto's van jullie. Maarja, we willen zo veel.........Jullie nog ff genieten van de laatste dagen daar.Snel afspreken als we thuis zijn :)

Gewoon alles super goed hier! We hopen dat het weer ook zo blijft, en anders moeten we er het beste maar van maken!
de tijd vliegt!

Tot van de week weer!!
Veel liefs, Jessica, Johan, en Chris!!

• 11 November 2013 - 14:10

Mia:

Jullie hebben mazzel gehad, volgens de krant van vandaag zijn er mogelijk meer dan 10.000 slachtoffers in de Filipijnen gevallen. Hele stadjes zijn verdwenen.
    Afschuwelijk wat 'wij, daar in vietnam hebben aangericht, vond het een wonder dat de mensen nog aardig tegen westerlingen waren.
    Zonde dat het zo regent daar, hier trouwens ook, Hoi An is een ontzettend leuke stad, maar met regen is alles toch beduidend minder. Wij hebben ook gefietst vanuit Hoi An, oma met het aardewerk hebben we niet ontmoet. Mia

• 11 November 2013 - 16:39

Agnes:

Fijn om te lezen dat alles goed is met jullie. Heb wel aan jullie gedacht met die vreselijke storm, maar gelukkig is dat aan jullie voorbij gegaan. Jammer dat het zo regent, maar jullie vermaken je toch waar daar lees ik. En natuurlijk lekker eten, eten eten :-)
    Ik blijf jullie volgen. Nog veel reisplezier. Groetjes, Agnes

• 11 November 2013 - 17:07

Gerda:

Zie dat Mia al gereageerd heeft, dus valt er niets toe te voegen.
    Gelukkig dat het rot weer niet jullie kant op ging, zag er allemaal weer afschuwelijk uit.
    Geniet,

• 11 November 2013 - 19:16

Ria Van M:

Gelukkig een bericht van jullie, er werd al gezegd dat het in Vietnam al wat afgezwakt zou zijn, maar toch! Neem die regen maar op de koop toe, in ieder geval beter als dat je je hele hebben en houden kwijt bent. Ik ben het hele weekend met jullie bezig geweest en bijzonder opgelucht dat je er zo weinig van gemerkt hebt. Veel plezier nog!

• 11 November 2013 - 21:35

Jose:

Fijn dat alles goed gaat daar, nog veel plezier verder!
    Zorg trouwens dat Chris niet te veel eet, anders wordt ie net zo dik als zijn kat! ;-)

• 15 November 2013 - 03:43

Patries:

Fijn om te horen dat jullie geen last hebben gehad van het natuurgeweld! Hier op de radio er veel over gehoord. Hoe lang hebben jullie daar nog? Geniet er nog van! Wij morgenochtend weer vliegen... tot snel! X