Time flies... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jessica - WaarBenJij.nu Time flies... - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Jessica - WaarBenJij.nu

Time flies...

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

19 Maart 2013 | Nepal, Kathmandu

Hallo!!!
Na aankomst in het "guesthouse" heb ik even gevraagd om een warme douche dat stond immers op de deur dat ze die hadden. Maar die hadden ze toch niet. Later vroeg ik of de buren misschien een douche hadden. Toen de beste man dat door had ging hij proberen zijn douche toch aan de praat te krijgen. Dit houdt in : de hele douche inclusief geiser aan te sluiten. Hij heeft zelfs een hele nieuwe in zijn bezit. En gaat druk aan de gang. Er bemoeien zich steedsmeer mensen mee en ik denk dat de beste man er een uur zeker mee bezig is geweest. Trots komt zijn vrouw mij melden dat de douche het doet. Met een grote glimlach neemt ze me mee. Prima! De man laat zien hoe het werkt. Water open draaien en dan de geiser aan.
Ik ben helemaal blij want we hebben net weer in de sneeuw gelopen dus ben best afgekoeld.
Nu ik enthousiast ben geworden over de douche ben ik net zo snel teleurgesteld ..... Er komt geen gas meer naar de geiser en dus alleen ijswater uit de douche. Heb net een beetje water over mezelf gedaan, en het is 2 graden in het hokje. Krijg het dus best snel kkkkkkkoud.
De dame van het establisement probeert nog wat. Maar de gasleiding zit alweer dichtgevroren. Ze komt snel met een grote teil warm water en een beker. Heerlijk. Daar kon even geen douche tegen op.

De kachel stond snel aan en de ruimte was lekker warm. De mensen komen nog even bij ons zitten. En we krijgen een lekker bord gebakken aardappels. Van eigen land.
Nog steeds een opgave om eten te bestellen, maar als het voor onze neus staat smaakt het wel. Lekkere gekruide aardappeltjes. En Johan verse frietjes!

De kamer was weer top. Hahahahaha. Vanmorgen kwamen er een hele kudde jaks langs en wilde even kijken. Moest eerst even de ramen krabben. Het ijs stond er op.

Verder vandaag weer terug gelopen naar Phakding. Knieën zijn ongeveer verbrijzeld. 800 meter gedaald.
Onderweg begon het eerst te hagelen en toen we lager kwamen zette zich dat om in regen...... Gelukkig eerst lunch.... ( en bedenken welke soep nu weer te eten) en daarna werd de regen minder. Wij ons ingepakt in regenjas EN poncho. Pemba had alleen een trui. Dus we hebben ook nog een poncho aan hem gegeven.
De tocht ging verder prima. En misschien komt onze eetlust nu ook terug?! We hebben de laatste 5 dagen gelopen op voornamelijk een soepje tussen de middag.
Hoofdpijn nog wel wat. Maar gelukkig minder. Met Johan zijn darmen gaat het hopelijk ook iets beter en hoeven we nu geen noodstop in de bosjes te maken :(

Uhhhh... De nacht is minder gegaan. En na 3 x weer water te spuiten heb ik Johan maar antibiotica gegeven. Na een week is het wel genoeg geweest.

Van Phakding naar Lukla is goed gegaan en we hebben bedacht om de vlucht te verzetten naar deze middag ipv morgen ochtend naar Kathmandu. Snel de tickets gehaald en naar het vliegveld. Na ongeveer een uur op een wazig kantoortje werd wel duidelijk dat het vliegveld van Lukla die middag gesloten werd. Ivm de wind. Er werd dus niet meer gevlogen.
Helaas, we hebben het geprobeerd .... Dus nu toch maar in Lukla verblijven. Het is een klein dorpje. En eigenlijk gaat het alleen om het vliegveld.
We hopen dat het morgen opklaart. Want soms zitten mensen hier 4'dagen vast. Als er niets kan vliegen dan maken ze zich daar echt niet druk om hier.

Met Johan gaat het beduidend beter ( totaal geen diarree meer ) misschien toch eerder antibiotica moeten geven.
En we hebben lekker gegeten, onze trek is ook weer terug. Mooi! We duiken een Illy tent ( koffie ) in en een groot stuk appeltaart erbij :)

Vanmorgen zijn we om 5.00 uur er uitgegaan. Het interesseerde me helemaal geen zak meer dat mijn haar alle kanten opstond. En heb het zelfde waar ik in geslapen heb aan gehouden. Nog net mijn tanden gepoetst en alle vuile meuk in de rugzak getrapt! Op naar Kathmandu!!!!! Einde koude nachten!!!!!! En op naar de warme douche!!!!!!!
Het was een super trip, echt waar!!! Maar een klein beetje normale dingen is wel heel fijn. En ook de kou die er in de bergen hier komt na 16.00 uur..... Pfffff.
Groot bewondering voor de mensen die idd naar basecamp of verder gaan!! Zolang het allemaal niet te veel stijgt prima allemaal... maar helaas moet je ook echt omhoog ...Misschien komt het er ooit nog van... Johan heeft gister al geroepen dat hij terug wil en dan echt naar basecamp door.
Wie weet... Maar het was een geweldige trek.
Eigenlijk hoor ik nu te zeggen : IK DOE HET NOOOOOOOIT MEEEEER!!!!

Op het vliegveld was het weer een grote chaos en wan toestand uiteraard, en we hebben Pemba bedankt voor wat hij voor ons gedaan heeft... Eigenlijk nietzoveel maar hij kan er ook niets aan doen dat ook hij als drager ineens met ons opgescheept zit.

We hebben de 2e vlucht naar Kathmandu, en dat was ook weer heel grappig. De start / landingsbaan is maar 300 meter en loopt 60 meter af. Dit om de snelheid bij het stijgen te bevorderen en bij het landen af te remmen.
Voor dat we echt vertrekken gaan de motoren al vol aan en als de remmen eraf gaan stuiteren we over de baan naar beneden, en voordat we 300 meter verder zijn gaan we al haaks omhoog direct over de bergwand heen.
Onderweg krijgen we ook weer de melding " terrain, pull up , terrain, pull up " want zo hoog ( laag!?!?! ) gaan we over de bergen heen. Ik zit weer voorin en heb dus eerste zicht in de cockpit. Heel erg leuk!!!

In Kathmandu aangekomen staat Kaji op ons te wachten. Hij heeft inmiddels alle keuringen gehad om mee te gaan op Everest expeditie. Heel heftig. Vrijdag vertrekt hij weer naar Lukla, eerst 45 dagen basecamp en dan in mei voor de top. Hij gaat al het touw en ladder werk aanleggen tot de top. Ben heel benieuwd hoe het hem vergaat.
Naar ons guesthouse en eerst een hele tijd heeeeeeerlijk gedoucht :) en daarna alle vuile was verzameld. Alles stinkt zo enorm dat we besluiten om alles maar te laten wassen. En ook omdat ik op een of andere manier maar voor een week shirts heb mee genomen !?!? Weird?!

Vandaag verder een heerlijke relax dag gehad. Koffie met cheesecake. Chicane butter masala, met verse basilicum thee. Biertjes op terrassen en een massage genomen.

De dagen gaan nu weer heel snel.... Morgen om 6.15 uur naar het busstation. We gaan met toeristen bussen dus ik hoop dat we niet te veel last hebben van stakingen? ( Bert :Weet niet wanneer Bram Krol er voor het laatst last van heeft gehad? Misschien dat hij meer met de locale bussen gaat? )

Nog 3 dagen Chitwan. Maar dat gaat wel relaxter worden als de afgelopen week.
Tot later! Wij gaan straks lekker een happie eten! Het zit weer helemaal goed allemaal hoor!! Dus die kilo's moet ik er toch thuis maar afwerken dan. Hahahahaha

Veel liefs van ons !!!!
Namaste!

• 19 Maart 2013 - 16:22

Bert:

Bram reis idd hoofdzakelijk met openbare vervoer, maar ook het prive vervoer wordt door de staking stil gelegd volgens mij. Bram is afgelopen weekend terug gekomen en volgens zijn reisverslagen werd er de afgelopen maand genoeg gestaakt. Maar stakingen zijn vaak wel regionaal volgens mij... Maar ook (juist) in Kathmando werd er vorige week gestaakt.

leuke verslagen hoor om te lezen !! drink nog maar een lekker everest halve literje :-)

• 19 Maart 2013 - 17:51

Ditke:

Heel gek maar ik denk niet dat ik me op ga geven voor dat tripje van volgend jaar. Man dat is toch
    afzien in die kou.

• 19 Maart 2013 - 19:44

John:

Hoi,

Allereerst ' hoe zo de kilo's moeten er thuis weer af?' Jullie hebben een aantal dagen min of meer op een kop soep geleefd. Dat, in combinatie met de nodige beweging moeten de kilo's er wel afvliegen toch?

Enfin, jullie maken alle facetten van een avontuurlijke vakantie mee. En dat is toch wat jullie graag wilden? Een luie vakantie aan een of andere Costa waren jullie al lang zat geweest!

Veel plezier in de komende dagen en schiet een aantal mooie plaatjes!

Groetjes,
    John

• 19 Maart 2013 - 22:00

Gerda:

Gelukkig dat alles weer goed gaat, nog hele fijne dagen

• 20 Maart 2013 - 08:56

Mama En Papa:

ppfff, wat een ontberingen allemaal zeg. ECHT dat avontuurlijke heb je zèker niet van mij. :-) Maar jullie hebben het gelukkig weer goed naar jullie zin en daar draait het om. En dan zijn er straks gelukkig de foto's nog. De kou en de koude douches zijn dan weer om te lachen. Maar ik ga ook niet voor reisje Nepal, net als Ditske. Geniet er dus nog maar relaxed van de komende dagen. Dan zien we elkaar zaterdag/zondag nacht op Schiphol. Ook onder( winterse) lente kou. Hier alles goed hoor. XX van ons

• 20 Maart 2013 - 11:17

Wilma:

Hey

Ik dacht toch te weten dat jullie niet zo hielden van kou enzo, iks voor juliie!
    wat ik nu lees is toch min of meer ontbering, je kunt beter wintersporten dan. Maar goed, als je iets wil meemaken moet je er wat voor over hebben. Ik geloof niet dat ik mee wil die kant op, ga toch maar een andere vakantie verzinnen, ondanks dat je natuurlijk een geweldig avontuur hebt. En vast en zeker prachtige foto's. En die darmen zullen thuis wel verder op verhaal komen. Geniet nog maar , want voor je het weet????????? En verlang je weer terug naar die ontberingen daar.
    Hier is het toch ook nog steeds winter helaas.

gr. Wilma