Namaste!!! - Reisverslag uit Nāmche Bāzār, Nepal van Jessica - WaarBenJij.nu Namaste!!! - Reisverslag uit Nāmche Bāzār, Nepal van Jessica - WaarBenJij.nu

Namaste!!!

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

13 Maart 2013 | Nepal, Nāmche Bāzār

Vrijdag avond 8 maart zijn we om 23.30 uur vertrokken met bestemming Kathmandu Nepal. We hebben nog best wat kunnen slapen in het vliegtuig dus dat was fijn!
Een tussenlanding op Dubai, en daar een lekkere bak Starbucks naar binnen gewerkt! :)
Na 12 uur hebben we Kathmandu bereikt en mochten we in de rij aansluiten voor de visums. (=geld trekkerij van toeristen)

Het guesthouse was een prima onderkomen in Thamel, de toeristenwijk van Kathmandu. Na dat we de tassen hebben neer gegooid duiken we de wijk in voor en happie eten. Gelukkig kennen ze de Indiaase curries! Heerlijk!!
Na een lekkere maaltijd hebben we ons bedje opgezocht en geslapen als een rots, ter grootte van de hele Himalaya.
Want we hebben zondag morgen een afspraak met Gelu Sherpa. De reisleiding van onze reis in 2006. Dus dat was wel heel grappig!
Alle dagen van onze trip doorgenomen en ook gelijk geregeld dat we met de bus naar Chitwan gaan. Daar zijn we toen der tijd niet geweest. Nu de herkansing.

Overdag hebben we zondag een beetje rondgehangen in Thamel en naar Durbar square geweest. Een heel oud plein met oude gebouwen. En ook nog naar de Swayambonath stoepa.
Het is vandaag een festival bij de buringghats, ze verwachten er 100.000 mensen. Dat is in Amsterdam al chaos... Laat staan in Kathmandu bij crematie ghats. Die slaan we over en sightseeing we ons zelf :)
Wat voornamelijk bestaat uit roofterraces bezoeken, terrassen op daken! Koffie drinken en ons wagen aan de lokale specialiteiten. Wat best goed is uitgepakt.

Maandag morgen om 4.00 uur gaat de wekker... 5.00 uur klaarstaan voor de vlucht naar Lukla, het begin van de trek.
Op het vliegveld ook weer een mix van chaos en verwarring. Maar na een controle van werkelijk niets moeten we als een gek ineens het vliegtuig in. Na ja haast geen vliegtuig te noemen. Haha er gingen 12 mensen in! En Gelu had al de tip gegeven dat we 'links voorin' moesten zitten, en daar hebben we voor gezorgd. Je hebt daar het beste zicht over de Himalaya.
Een leuke vlucht die zeer berucht is om de fijne landingen. Had er persoonlijk geen moeite mee, maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die er wel wat stress van krijgen.
Onderweg is tot 2 x toe het 'pull up' alarm afgegaan en daarna stuif je met 90o naar beneden de landingsbaan op, die maar 300 meter is.
Een bijzondere toestand daar.
Na het ontbijt start de werkelijke tocht. En eigenlijk verliep die heel goed! Er stond 3-4 uur voor. En wij liepen het in 2,5 uur. Was zeer content met deze dag. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat het niet veel klimmen was.

De uitzichten zijn geweldig hier! En we hadden super mooi weer. Dus zijn ( ook gisteren al) verbrand. Deze slimmerd heeft geen zonnebrand en aftersun bij zich.
Wel was het vanmorgen ijskoud en ook na 16 uur koelt het hard af.
Het eten is heerlijk en heel anders als bij de vorige keer. Ook heerlijk(snel) een warme douche gehad. Kost 250 roepie ( ca €2,-) maar wel opgefrist.
Veel Gelu gezeten vandaag. Onze eigen gids is een beetje stil. Maar dat geeft niet. Hij gaat in mei zijn eerste 'summit attempt' doen ! Naar de top van mt. Everest. Heb dus wel vertrouwen in deze jongen!!
Gelu heeft alles super voor ons geregeld!! Het enige wat we hoeven te betalen zijn de biertjes en frisdrank. En die groep moet echt alles betalen.

Nu liggen we in de slaapzak met deken erover, het is barstend koud.

Morgen om 7.30 uur ontbijten en dan de start van een pittige klimdag. 800. Meter stijgen .... Pffff.

De volgende morgen:
Kkkkkkkkoud...... Het is koud wakker worden, zelfs handen en gezicht wassen doet pijn.. Het is met de Franse slag... Zo koud het water!

We vertrekken vandaag om 8.00 uur en het zal een pittige dag te worden. We hebben al snel weer wat temperatuur te pakken. Zodra de zon over de bergen komt is het direct lekker.
Het uitzicht was vanmorgen wel geweldig!!! Kei helder en prachtige toppen!!

Tot aan de lunch was het eigenlijk nog wel vlak. We hadden toen net 200 meter gestegen, dus dan weet je wat er nog komen gaat NA de lunch!
Het eten is goed onderweg. Wat een verschil met de Annapurna trek! Je kan echt alles bestellen en de loempia's worden vers gemaakt. Zelfs de Momo's kun je hier gewoon krijgen. Dat zijn een soort dumplings.
Vanmiddag gewoon spaghetti op met verse tomaten saus. En Johan macaroni met groenten. We moeten eigenlijk niet zoveel eten :) was de bedoeling dat we nog wat gewicht gingen verliezen hier.
Ben ook nog verplet door een paard op een hangbrug. Pfff.... Lopen er allemaal trekkers over een hangbrug gaat er een lijpe Nepalees er met zijn paard overheen?!?!? En het paard nam natuurlijk de hele brug al in! Drukt ie me in de brugreling (lees : staalkabel met grof gaas) precies zo'n ijzeren punt van het gaas in een lichaamsdeel met gevoelige onderdelen. AUWWWWW!
Gelukkig is alles er ongeschonden mee weggekomen.

We lopen een beetje mee met de groep van Gelu. Die bestaat voornamelijk uit Australiërs, Engelse en een Amerikaan. Aardige lui.

Na de lunch gingen we verbazingwekkend, de resterende 600 meter, goed omhoog. Het scheelt dat de route niet heel veel trappen had. En we waren dus met de gestelde tijd in Namche bazar aangekomen. Dat had ik echt NOOIT verwacht! Jeeee!! Moet wel door het armbandje komen Margriet!!!!!

Nu dus in Namche op 3467 meter, en Gelu heeft voor ons een schitterende kamer gereserveerd : Met eigen douche ( warm !!!!!!) en wc. En de rest van zijn groep zit in de normale kamers. Echt geweldig !
We hebben ons eten voor vanavond ook besteld. En het gaat aardappel Momo's en rösti worden :)
We verblijven hier nu 2 nachten, genieten van deze kamer dus!!!! :)

Morgen gaan we een trek doen naar hier boven gelegen kam. En dan weer 400 meter stijgen. Ivm acclimatiseren van de hoogte. Omdat we vandaag meer dan 600 meter verschil hebben met onze slaap plaats. ( climb high, sleep low)
Heb er nog geen last van, en we komen in principe niet hoger dan 4000 meter ofzo. Maar de Basecampers wel. Dus die moeten wel naar wat hogere punten.

De volgende morgen:
Om 6.30 uur wakker, en een adembenemend uitzicht vanuit bed. Veels te koud om er uit gaan nog. Maar de dag begon voor Johan niet zo best... De porseleinen pot was zijn vriend deze ochtend. Ik heb inmiddels wel hoofdpijn. Maar met paracetamol en ibuprofen gaat het wel.
En we zijn om 8.30 uur vertrokken naar het Everest view Hotel op 3880 meter. Het hoogste hotel ter wereld. Een klim van 400 meter! Maar halverwege zagen we de Everest al!! Voor mijn gevoel heb ik hem zelf beklommen. Hahaha!! Maar het was HEEEEEEL erg gaaf. En het was helemaal helder met een mooie fluim eraan.

We hebben er een kop thee gedronken en weer retour naar Namche. Met Johan gaat het inmiddels beter. En na de lunch hebben we lekker in de zon liggen bakken voor onze heerlijke kamer! Dekentje naar buiten om op te liggen en tukkie doen. Uiteraard zijn we nog verder verbrand dan we al waren.
Wat ons doen heeft besluiten om toch maar aftersun te kopen. :)
Later zijn we Namche in gegaan, het is een klein dorp. En vanaf hier gaan alle verschillende routes. Ze hebben zelfs een Illy koffie shop :)
En vanmiddag hebben we ook met Gelu koffie gedronken bij een Nepaleese koffie zaak. Hij doet heel erg zijn best voor ons !

We hebben trouwens voor volgend voorjaar 10 mensen nodig!!!! Als wij een reisgezelschap voor een reis weten te vinden krijgen wij hem gratis!!! Dus.....
Graag minimaal 10 mensen voor volgend voorjaar : reis naar Nepal!!!!!!! :) wie gaat er mee ??????????

Morgen gaan we naar Tenngboche op 3850 meter.
Dus dan gaan we weer 400 meter omhoog. Het gaat gelukkig allemaal nog heel goed! En het lopen valt me echt alles mee. Alles binnen de gezette tijden. Vind het ook wel prettig dat we met onze eigen gids ook lopen. Toch meer op je eigen tempo als met een grote groep. ( wat ook heel leuk is hoor! Zeker als we met 10 andere zijn ;) )

Weet niet wanneer we weer internet hebben. Maar dat zien we wel weer.

Veel liefs! Namaste!! Jessica en Johan

• 13 Maart 2013 - 13:12

Mylene:

Hey,

Leuk om wat te horen! Mooi dat het allemaal naar wens verloopt :)

Succes met de verdere klim!

Groetjes Mylene

• 13 Maart 2013 - 13:20

Patricia:

Haai!!

Dat klinkt allemaal erg goed daar! Geniet van alle mooie uitzichten en het lekkere eten!

• 13 Maart 2013 - 15:05

Carla:

Superverslag heb hier en daar wel even de tranen in de ogen gehad van het lachen hoor!! Fijn dat het weer zo helder is!!! Jullie zijn maar gelukskullekes, hihi dikke kus van ons!

• 13 Maart 2013 - 17:19

Mama En Papa:

hallo lieverds, wat een verslag al weer zeg. gelukkig dat 't allemaal zo goed gaat met lopen/klimmen op even 't dipje van Johan na dan. erg leuk te lezen dat de gids alles zo goed geregeld heeft voor jullie en nòg zo'n moeite doet . mààr dat je dat nu gelijk moet uitbuiten om voor volgend jaar mensen te ronselen :-) , is dat niet een bèètje overdreven? maak eerst deze reis eens af.Geniet er heel erg van nu! Hier alles nog hetzelfde en goed hoor. XX van ons

• 13 Maart 2013 - 22:03

John:

Hoi vrijbuiters,

Jullie avontuur begint weer goed! Gevlogen, geklommen, van alles gegeten en gedronken en een prima kamer met warm water. Wat wil je nog meer? (nog meer avontuur, eten etc).

Jullie netwerk legt jullie geen windeieren. Gelu heeft jullie klaarbljikelijk nog herkend en heeft het prima geregeld.

Nog vele fijne dagen in Nepal, geniet ervan!
    John

• 14 Maart 2013 - 15:21

Wilma:

Hallo luitjes

Klinkt weer super. Och dat eten is niet zo erg. Beetje lopen en weg is het. Waarom verbaast het mij niet dat je geen zonnebrand bij je hebt, geniet er maar weer van daar, heerlijk . Ben weer benieuwd naar het volgende avontuur

• 17 Maart 2013 - 12:17

Nelleke:

Leuk om jullie weer te volgen op jullie avonturen . Ik zal eens heel hard na gaan denken over jullie oproep, maar ik dat het veel te koud isvoor mij. Nog heel veel plezier en doe voorzichtig Liefs Nelleke

• 18 Maart 2013 - 21:02

Vrouwtje:

Wat een prachtig reisverlag ,ik doe jullie het niet na met al dat geklim
    Ben benieuwd naar de foto's.Nog veel plezier daar en tot ziens.
    Groetjes

• 18 Maart 2013 - 21:02

Vrouwtje:

Wat een prachtig reisverlag ,ik doe jullie het niet na met al dat geklim
    Ben benieuwd naar de foto's.Nog veel plezier daar en tot ziens.
    Groetjes