Namaste !! - Reisverslag uit Khumjung, Nepal van Jessica - WaarBenJij.nu Namaste !! - Reisverslag uit Khumjung, Nepal van Jessica - WaarBenJij.nu

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

16 Maart 2013 | Nepal, Khumjung

Namaste!

Zo positief als de eerste dagen, hebben we nu een klein dipje. Het stuk van Namche naar Tengboche was een pittig stuk. Johan heeft haast niet gegeten en ook bij mij is de trek volledig weg. Dus met moeite een soepje naar binnen gewerkt. En wat pasta. Na de lunch moesten we 400 meter klimmen. En inmiddels zitten we op ruim 3800 meter.
De zuurstof in de lucht is nu nog maar 60%. Je klimt dus een berg op met je luchtpijp bijna voor de helft dicht geknepen.

Het is wel heel mooi. Al prachtige zichten van de mt. Everest gezien.
Onze gids is gebeld door zijn expeditie leider en moet met spoed terug naar Kathmandu. Hij doet het in een uurtje of 3/4 om weer terug in Lukla te zijn. Wij hebben hier ruim 15 uur overgedaan geloof ik.
We moeten het nu doen met onze drager, die zal de weg ook wel weten denk ik.

We gaan om 16.00 uur naar het klooster van Tengboche. Het is afstervend koud. Vanmiddag zijn we nog verbrand en was het heel warm. En nu zitten we midden in een sneeuwstorm. Brrrrr. De kamers zijn lekker basic en de gezamenlijke ruimte is wel lekker verwarmd.
We hebben het ook snel gezien in het klooster. En vertrekken richting de warmte. We hebben weer geen trek in eten en bestellen maar een noedeltomaten soepje.
Je besteld het eten hier en spreekt een tijd af wanneer het opgediend kan worden. Al bij het binnen komen van de eerste borden begint mijn maag tegen te stribbelen.
Als onze noedelsoep komt dan laat ik hem passeren naar Gelu en ga naar bed.
Ik probeer nog wat thee naar binnen te werken, maar in 4 grote stralen is daar mijn lunch van de middag weer terug. Gelukkig net optijd in de prullenbak.
Pfffff. Wat een klote zooi.
Johan nog aan de schijt en ik in de braak stand...

De nacht is goed verlopen. Het is heel koud op de kamer. We hoorde dat het 1 graad was IN de kamer. Als we in de koelkast hadden geslapen was het warmer ....

Na een droog toastje met wat leverpastei beginnen we de dag. Een heel avontuur om deze dag te beginnen. We lopen op met de jaks en moeten over ijsdekken lopen. De vloer is zo bevroren dat alles ijs is. Zelfs de arme jaks glibberen over de ijzige grond.
Het is weer klimmen vandaag. En we hebben om 11.00 uur onze eind bestemming bereikt. We vinden het wel best.
Lekker een tukkie gedaan en een soepje gegeten. We zitten nu op 4000 meter en ben heel blij dat we de tocht naar basecamp niet doen. Het is leuk maar ook zwaar. Heb hoofdpijn, geen honger en er zijn darmperikelen.

Morgen begint onze terug weg. En dan zijn we dinsdag weer terug in Kathmandu. We hebben vandaag ook afscheid genomen van Gelu. Die zien we zaterdag ochtend nog even en dan gaan we nog een bakkie koffie met hem doen. Het is een bezig mannetje.
En mam, dat we 10 mensen moeten vinden is ook voor ons goed dan hè ;) krijgen wij een gratis tripje :)
We hebben bus tickets gekocht naar Chitwan en ook het verblijf daar is geregeld. Dus we vertrekken dan woensdag morgen naar Chitwan.

Zo weer de opgave van de dag..... Eten bestellen.... En het is echt een opgave. Want honger hebben we al 3 dagen niet..... Bleg!

Het diner is gebakken aardappeltjes geworden. Om toch maar wat eten binnen te hebben.
Na een beloofde warme ( die koud was ) douche zijn we er lekker betijds ingedoken. Dat doen we trouwens al iedere avond. :)

Goed geslapen en vandaag van Pangboche naar Khumjung. 6 uur gelopen. Een goede loop dag. Van 3900 meter naar 3400 meter en weer terug naar 3750 meter... Die klimmen zijn zwaar. En je moet eerst weer naar het dal en dan weer omhoog. Vandaag liepen we beter als gisteren dus dat is fijn!

Morgen gaan we van Khumjung naar Phakding. Ook weer een uurtje of 6-7 lopen. En van Phakding naar Lukla op maandag. Dinsdag morgen de eerste vlucht terug naar Kathmandu.
En dan zijn de 9 dagen trek voorbij. Het is ook echt lang genoeg! Hebben geen spijt dat we niet naar Basecamp gaan. Dit is al zwaar genoeg zo. En het moet ook wel leuk blijven!!!! :)
Hebben nog steeds geen honger, dus heel vreemd voor ons dat we echt MOETEN eten. Tussen de middag nemen we maar alleen een soepje. En vandaag is ook daar de helft weer van weggegaan ....

Tot volgende week weer ergens denk ik!! Dinsdag middag gaan we lekker relaxen in Kathmandu en woensdag ochtend om 6.30 uur met de bus naar Chitwan. Gelu heeft " goede " buskaartjes geregeld... De afgrond kant. Hahahahaha .

Namaste!
Jessica en Johan

• 16 Maart 2013 - 10:17

Klaas Veen:

AFGEZIEN VAN DE DARMPERIKELEN TOCH EEN FANTASTISCHE BELEVENIS DENK IK. BEN BENIEUWD NAAR DE FOTO'S. DE BUSREIS TERUG MET PLAATSEN OP DE EERSTE RANG? ACH JE MOET MAAR DENKEN DAT DE DALEN ZO DIEP ZIJN OMDAT DE BERGEN ZO HOOG ZIJN. GOEDE REIS TERUG.

Klaas

• 16 Maart 2013 - 10:22

Mama En Papa:

hallo lieverds. wat een "ellende" toch allemaal hè.kou, hitte maar vooral die opstandige lijven. Aankomen doe je nu in ieder geval niet op deze manier. :-( ppff Maar goed dat de uitzichten zo mooi zijn. Succes met het verdere stuk nog.Vooral met de "goede buskaartjes". En Jessica, je moeder snapte best wel waarom jij zo hard aan 't ronselen bent voor nog 10 andere hoor. :-) Alles goed hier hoor. 'T is hier nu weer net boven nul en papa staat al buiten de auto te wassen. Misschien dat we nu toch echt beetje richting de lente gaan. XX van ons en geniet er nog van hè

• 16 Maart 2013 - 11:11

Karin:

nou, het klinkt allemaal reuze gezellig. Echt vakantie! ;-)
    Ik vrees dat ik volgend jaar niet een van die 10 ga zijn, heb namelijk een ander idee van vakantie vieren, haha.
    Nee hoor, het klinkt als een onvergetelijk avontuur, ik hoop dat de darmperikelen en het kotsen snel over gaan.
    Veel plezier nog!!

groetjes, Karin

• 16 Maart 2013 - 13:30

John:

Tja, dit is geen standaard reis met stabiel weer en een stabiele omgeving. Ondanks alle maag-darm perikelen moet het er geweldig uit zien. Dat je een paar dagen nauwelijks eet is goed om de kilo's kwijt te raken. Dat wilde je toch Jessica?
    Ik hoop dat de lichamelijke ongemakken de komende dagen verdwijnen en jullie optimaal van de resterende dagen kunt genieten.

Veel plezier!

• 16 Maart 2013 - 17:15

Rianne:

Een heftige reis met mooie avonturen! Mooie foto's ook! Succes nog met de tocht. Hopelijk gaat het snel beter met de darm en braak problemen. Die reis voor 10 personen klinkt ons wel goed!

Veel plezier nog!

Liefs, Rianne en Ludo

• 16 Maart 2013 - 22:26

Mia:

Ben ik effe blij dat we niet meegegaan zijn, ik haat bergen.
    Maar, wel ontzettend stoer zo'n tocht, kamertjes zien er erg comfortabel uit.
    Laurens s terug uit Portugal en we hebben het co- ouderschap van Roti afgesproken.
    Hoop dat jullie snel weer de oude zijn, geestelijk en lichamelijk.

• 17 Maart 2013 - 07:08

Patricia:

He wereldreizigers,

Jullie en geen trek, dan is het toch echt niet goed?! Hopelijk gaat het snel wat beter. Ondanks jullie lichamelijke kwaaltjes beleven jullie toch maar weer een hoop! Geniet ervan!

Liefs patries

• 17 Maart 2013 - 17:17

Bert:

Wel stoer hoor allemaal.
    Ik hoop dat de busreizen een beetje goed gaan aangezien er weer redelijk wat stakingen zijn in Nepal op dit moment begreep ik van Bram Krol die gisteren terug kwam uit Nepal.

Groetjes,
    Bert

• 19 Maart 2013 - 12:03

Jan Breukel:

zeg heer een bericht van ons zeg wat lees ik nu van julie dat juliewel veel zien maar dat alles niet zo loop dat julie dachten . zeg het viel tegen daar op die berg johan had jij last van je adem, nu niet zo best maar het is goed afgelopn. en dandat eten daar dat was ook niet alles , zeg toen jullie gingen zij je nog daar heb ik geen last van ,nu zie je maar je hebt he zo. maar dat is niet erg hoor julie hebben veel gezien en daar ging het om of niet . nu tot kijk maar weer van ons en tot kijk.
    je vader en moeder