Nepal 2016 - Reisverslag uit Leerdam, Nederland van Jessica - WaarBenJij.nu Nepal 2016 - Reisverslag uit Leerdam, Nederland van Jessica - WaarBenJij.nu

Nepal 2016

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

23 April 2016 | Nederland, Leerdam

Ik ben er nog niet uit of ik de site http://jessica1981.gaatverweg.nl nou wel zo geweldig vind, zeker met beperkte wifi/internet mogelijkheden.. dit oudje is misschien wat minder mooi ;)vind zelf wat foto erbij wel leuk, maar deze is veel veel minder gezeur.. Als er mensen zijn die eventueel tips hebben voor andere blogs, die heel makkelijk zijn en geen gezeur met max.mb op de site.. Graag laat me het weten, ben nu een beetje "zoekende" . :) Ik moet echt voor september 2016 een keuze maken...

******************************************
Kopie http://jessica1981.gaatverweg.nl

Haai mensen, ik neem jullie even mee terug in de tijd ( ik moet jullie vertrouwen weer verdienen denk ik dat er nu toch wel iets zinnigs komt).. de tijd waar ik dacht dat ik reisverslagen kon maken, maar internet niet meewerkte ;) En jullie stalk met wazige en halve verhalen… waar uiteraard geen zak aan is.. mijn excuses!!!

Pokhara 15 april 2016,

We gaan mountainbiken! Ja dat is het zeker MOUNTAIN-biken in Nepal. Wat een avontuur. De eerste top is 1800m..bij ca 1300m ben ik er al helemaal klaar mee, de benen zijn helemaal leeg, en ik besluit terug te gaan.

Wellicht toch te snel na de trekking te veel willen doen… Ik weet het niet, maar dit is voor niemand leuk. Johan gaat verder en ik ga terug. Mijn motto is: doe alleen dingen die je leuk vind op reis, en anders niet. Dit is niet leuk! Ik hou de fiets nog wel even aan en ga rond het Pewa meer door wat dorpjes fietsen. De dochter van de eigenaar vergezeld me. Ik vind het prima, zolang ik maar niet omhoog hoef te fietsen. Ik heb me prima vermaakt en heb lekker geluncht.

Helaas Johan nog lek gereden.. gewoon ouderwets banden plakken dus!!

Smiddags hebben we elkaar allemaal weer getroffen. Anouk had zich ook prima vermaakt in de spa. Iedereen blij. Ook nemen we afscheid van Kaji. Morgen moet hij weer richting Everest BC. Hij neemt de bus nadat we nog bij het Mountaineer- museum zijn geweest. Het is een leuk museum dat als je in de buurt bent wel gezien moet hebben. Eigenlijk is er weinig veranderd na 10jr geleden dat we er geweest zijn. Het hebben een apart stuk over de aardbeving van vorig jaar. Maar verder weinig nieuws ;)
Pokhara is een leuke stad om een paar dagen te zijn, en dan is het ook goed. Morgen vertrekken we met de bus naar Chitwan NP. Voor ons de derde keer dat we daar zijn, en het is een heerlijke plek. Rustig, tropisch warm, en een mooi stukje natuur. O ja, en muskieten…bzzzzzzzz

De busrit vertrekt om 7 uur en het gaat voorspoedig totdat de route verloopt over een stuk waar aan de weg gewerkt wordt. Je zou denken “super”, want deze smalle weg bij de afgrond kan wel wat verbreding gebruiken…. Ja dat kan… Als ze niet over een stuk van 20 km een klere zooi zouden maken en overal maar iets doen en alle rotsblokken zo laten liggen dat er voertuigen net niet kunnen passeren. En meestal zijn het bussen en trucks… Dus staan we eigenlijk ongeveer 2 uur stil. Niet fijn, maar niks aan te doen.
Bij aankomst staan de general manager en de manager al klaar “the Gelu” had alweer gebeld dat we er aankwamen.. Ben hier nu voor de derde keer en het blijft leuk.
We doen hier eigenlijk niet zo veel. We maken de dag erna een jeepsafari en spotten 3 neushoorns. Die zijn heel cool hier, totaal anders dan de Afrikaanse neushoorn.

De vogeltentelling valt een beetje tegen.. Weinig ijsvogels en wevertjes ook niet veel. Zelfs geen bijeneters. Nog wat herten en wilde zwijnen gezien. We moeten een kleine oversteek met de kut-kano maken.. Zelfs die 30meter is iedere meter te veel.
We hebben een leuke bungalow en de verzorging is weer super. Koude douche nemen we op de koop toe. Oja en de klote muggen ook het is hier echt tropisch, ook de hitte en de luchtvochtigheid .. We nemen afscheid en beloven ’till next time’, de puja sjaals komen te voorschijn en we krijgen een tikka, dat is een rode pigment stip / streep op je voorhoofd. We zijn nu ingezegend voor een goede reis en geluk. Die we helaas al snel vergeten en dan krabbel je even aan je voorhoofd… die dan vervolgens in een grote rode vlek is veranderd, kak..
Omdat we goede gasten zijn worden we na dag 3 terug gebracht naar het VLIEGVELD met de auto. Het vliegveld. Einde busritten!! En ook nu het besef dat we afstevenen op het (bijna) einde van onze reis…. Met een kleine delay staan we 20min later in Kathmandu. Gelukkig geen 8 uur durende bus rit!! Stralende lucht en lekker weer.
Nima de vrouw van Gelu staat al zwaaiend op ons te wachten. Wat is het een lieverd.
Mijn favoriete restaurant is gelukkig weer open!! 2,5 week gelden was het nog dicht.. Dus nuttigen we heerlijke currie met naan en biriyani. Goddelijk, wat is het heerlijk. Helaas gaat het s avonds plenzen..

Op onze laatste dag gaan we sightseeing doen in Kathmandu. We laten Anouk Durbar square zien. Helaas zien we ook heel veel in elkaar gestorte huizen en gebouwen, en is er van het Durbar square niet heel veel over. We hadden dit al wel verwacht, maar als je het ziet dan is het toch wel heel triest om te zien. Veel tenten waar mensen nog steeds in wonen omdat de regering het geld nog niet vrij heeft gegeven.

Ook in het dorp van Gelu wonen mensen nog in tenten, of de kapotte gebouwen zijn weer ” bewoonbaar” gemaakt omdat er geen geld voor is nieuwe huizen te bouwen. We hebben nog een leuke meid ontmoet onderweg op de trekking, haar gids was alles kwijt en leeft al een jaar in een tenten kamp in Kathmandu. Je kunt helaas niet heel Nepal redden, maar we hebben toch wat achtergelaten voor hem.

Ohhhhh, het is weer voorbij…. Wat is het super snel gegaan …. En wat hebben we het leuk gehad! Ook met Anouk is het heel leuk geweest, het was de eerste dagen even haar draai vinden. Maar het mag gezegd worden, dat ik toen niet gedacht had dat ze het toch tot basecamp zou halen, en ze heeft het toch gedaan!! Top gedaan wijffie!!!!!! Zelfs met de makki-aaaaaaage. Echt heel leuk dat je mee was! Konden we lekker de stoere bergmannen beoordelen.haha. Johan z’n ogen draaide alweer weg als er een knapperd in het vizier was. En gelukkig hadden we Koreanen op de zelfde route, haha en hun mooie drager of de kibboets in gaan weten we nog niet, maar we hebben erg gelachen..
Johan heeft Chris wel gemist hoor, “al dat wijven gelul”…

Bye bye Nepal, tot over een jaar of 2-3 : Makalu BC

Kus Jes

** Tip voor zondag avond 24 april 21 uur op Discovery Channel!! ‘ Sherpa- de ware helden van Everest **

*********************************

Nepal 2016 Namaste mensen !! Recap afgelopen dagen :) vorige bericht is niet goed gegaan geloof ik. Tja, soms werkt het internet niet zoals ik zou willen … Grrrrrr. bergen frustratie…En voor jullie nu een heel langverhaal haha…

Dus het begint eigenlijk gewoon op dag 1 Inmiddels 1,5 dag in Kathmandu… En nu al vliegt de tijd voorbij! We hebben een prima vlucht gehad via Istanbul ( wat een raar vliegveld is ) en super overstap. Waren beetje bezorgd om het snelle overstapje. Bleek dat we gelijk uitstapte waar we in moesten stappen… Niet eens een controle ofzo, dus tijd genoeg Na alle formaliteiten op het vliegveld van KTM ( van de ene naar de andere rij met geld en formulieren ) werden we door de breed lachse Kaji opgewacht. Een mooie jeep stond te wachten en reden we voor ons het bekende KTM in. Heel benieuwd hoe het er uiT ziet na vorig jaar april. Opzich wat we zien valt het op het eerste oog mee. Ook Anouk kijkt haar ogen uit. Als je hier nooit geweest bent dan is het een heel verschil met alles wat je in Azië geweest bent. Het is niet uit te leggen, maar zodra je het ruikt, weet je dat je er bent. Als je ogen na een uurtje prikken van het stof, dan weet je dat je goed zit. Kaji dropt ons bij het hotel, zelfde als de vorige keren. En Nima, de vrouw van Gelu, handelt voor hem de geld zaken af.. Tja het ook de vrienden diensten zijn niet gratis haha. We geven de cadeaus die we voor de kindjes van Gelu en Kaji mee hebben genomen. Voor de meisjes spulletjes van Frozen en Princess en voor de zoon een kasteel… Wat niet zo handig bleek met inpakken… Maar Johan stond er op dat het mee ging, waarschijnlijk vond ie het zelf nog het leukste hahaha Verder is het een lekkere chill dag. Even een tukkie, waren toch wel heel moe ! Vandaag is het zaterdag en vertrekken om 9 uur richting Swayambonath. De tempel boven op een heuvel bij KTM. Op tv hadden we al gezien dat dat stuk zwaar getroffen was. En de weg er naar toe lopend komen we toch wel meer tegen als de dag er voor. Hele stukken zijn weg en er zijn veel tentenkampen waar de mensen nu wonen omdat hun huis er niet meer is. Je weet niet wat je ziet… Wat een ellende.. Bij Swayambunath is eigenlijk beetje het zelfde verhaal. Het was een heel mooi complex. En het heerlijke dak terras waar we vorig jaar zo lekker hebben gezeten met een kop koffie is weggevaagd.. Alleen de ijzeren trap staat er nog .. Veel delen van de tempel zijn ook weg en de stoepa staat helemaal in de steigers, net als de rest wat er nog van over is. We pakken een taxi naar Bodhnath, de grote stoepa van KTM, ook deze is zwaar beschadigt en is niet meer wat het was. Overal zijn ze wel bezig om het weer op te ruimen, tja op hun manier…. Een hoop stenen maken.. En er omheen vegen.. We komen ook hier weer tentenkampen tegen, heel zuur is dat er een groot kamp naar het Hyatt hotel staat. Hoe zwart-wit kan het zijn… Vanaf daar lopen we naar Pashupatinath, de tempels in het teken van Shiva en aan beide kanten van de heilige Bagmati rivier zijn de burning ghats. De crematie plaatsen, dat gaat 24 uur oer dag door. Ben je dood, dan ga je daar heen. En er liggen er 2 nog te smeulen als we aankomen, en 1 wordt er geprepareerd. Het wassen van het lijk en de rituelen er omheen gebeuren hier in het openbaar. Je kan alles mee kijken. En zit er erg dicht op. Omdat er zo “luchtig” mee omgegaan word is het ook helemaal geen enge ervaring. Je vergeet bijna dat er een dode ligt in de rivier. Ze bekleden het lijk daarna met vlaggen en doeken, behalve het gezicht. Het lijk gaat op een grote stapel met hout. En het gezicht wordt aangestoken met een fakkel. Vanaf daar brand het lichaam verder. Dan gaat er meer hout en stro op.. Het duurt ongeveer 3-4 uur voor het helemaal weg is. Als het lichaam opgebrand is schuiven ze alles de rivier in. Of wat we eigenlijk over is, een sip stroompje.. En een paar emmers water verder is de ghat weer schoongespoeld voor de volgende.. In de tijd na de aardbeving waren alle ghats dagen bezet, en ook de velden erom heen zijn gebruikt om de lijken te cremeren. De dag vliegt zo wel voorbij, met de taxi weer terug naar Thamel, DE toeristen wijk in KTM, daar zitten de hotels en restaurants. Even een lichte lunch, en Anouk en ik gaan lekker naar de massage!! Ik schrik halverwege wakker van mijn eigen knorretje, ik ben in slaap gevallen haha Morgen met de bus naar Pokhara. Inmiddels zijn we in Pokhara aangekomen, wat een helle rit ruim 2 uur langer overgedaan als gepland … Er was wat file leed onderweg… En berg op en afwaarts werkt dat allemaal niet zo soepel. Dit is nu een klein postje… Morgen trekken we de Annapurna in, en hebben we waarschijnlijk een dag of 10 geen internet De weersvoorspelling ziet er goed uit, in Pokhara een graad of 30. En iedere 100m die we stijgen gaat er ca 0,7graad vanaf… Hoop dus de vorst net niet aan te tikken … De tassen zijn weer om gepakt en op naar Annapurna basecamp 4130m. Jullie horen weer van ons na de trekking.

Nee! Jullie horen niet na de trek van ons. Gelukkig hebben ze bijna overal WiFi hier haha. Wel een vreselijke wifi, maar het is er. Weet ook niet wanneer ik het kan versturen, dat zien we dan kater wel weer. Na Pokhara zijn we vertrokken naar het start punt van de trekking. Ik heb deze ochtend al meer gescheten dan vorig jaar in de hele vakantie.. Niet goed dus. Ook Anouk voelt zich niet goed. De eerste dag was geen goed begin, en door dat we ons zo slap als een vaatdoek voelen is de eerste dag vreselijk. En ik vraag me serieus af wat Anouk gaat doen. Ze voelt zich dood ongelukkig, en vraagt zich met alle cellen in haar lijf af wat ze hier in godsnaam doet. Denk als we nu aan bieden om terug naar Pokhara te gaan dan staat ze direct klaar, dat doen we dus maar niet. We duiken na aankomst direct onze slaapzak in en na een paar uur slaap gaat het al wat beter. Na het eten ook direct weer er in. De volgende dag staat een zware dag voor de boeg, van 1540m naar 2860m dus we moeten fit zijn. Slaap doet vaak wonderen. Voor de wekker wakker.. Niet zo gek ook. Voelen ons al beter, dus dat is goed. Het is inderdaad een zware dag. We moeten ruim 1300m stijgen…. En het begint heel lekker zonnig, de route is prachtig. De sfeer is goed en zelfs Anouk heeft er weer zin in!! Dit moet goed komen. Na de lunch horen we al diep gerommel en de wolken pakken zich al samen… De donkere lucht voorspelt niet veel goeds. Dat blijkt ook… We belanden in een enorme hagel / onweer bui… Niet zo tof. Een half uur later komen we in de lodge aan. Best moe, maar, zelfs bij Anouk kan er een lachje vanaf hahaha. Ze moet even wennen .. We duiken er vroeg in want morgen ochtend gaan we naar Poon Hill. Een uitkijkpunt voor de hele Annapurna range. We moeten er voor zonsopkomst zijn. Van 10 jaar geleden weet ik helaas nog dat dat niet mijn beste dag was.. Ruim 450 meter omhoog. Op de nuchtere maag en ongewassen : Om 5 uur vertrek! Want anders zijn we te laat voor de zon. Het uitzicht is prachtig, en we zijn precies optijd boven om het te aanschouwen. Alle toppen zijn helder en de zon komt er super mooi op neer. We verblijven er een uurtje ongeveer en dan weer naar beneden, ontbijten en wassen. Door naar de volgende bestemming. Een omgeving die ongeveer doet denken aan de droomvlucht in de Efteling. Door bossen van rododendrons. Overhangende bomen met slierten mos. Kan het niet omschrijven. Heb hier 10 jaar geleden ook gelopen maar kan me daar niks meer van herinneren dan het zo mooi was. Misschien alles geblokt omdat ik dit nooooooit meer ging doen…. Het weer is ook heerlijk vandaag. Dus weer een top dag. Naja ik ga gewoon verder met verslag. Heb geprobeerd om weer te plaatsen. Maar helaas weer 3 regels.. Ik word gek, dus probeer het pas weer in Pokhara. Grrrrr. Maar goed we hebben wel wat WiFi hier dus dat is wel fijn. De 3 internet junkies worden daar erg blij van. Misschien had het beter voor ons geweest om helemaal een met ons zelf te worden en alle internet te mijden.. Helaas haha

Dag 4 van de trekking en Anouk heeft gezegd : Ik vind het leuk hier!! Nou dat is een heel positief geluid van iemand die geen idee had wat ze in de Bever moest doen! Duurt even, maar ze vind het nu helemaal leuk. Weet niet of ze snel weer zoiets gaat doen, maar voor nu is het positief en dat hadden we op dag 1 van de trek niet gedacht. :) We werden wakker met een prachtig uitzicht op de Annapurna range. Het was een heerlijke wandel dag door de terrassen en bossen. Dit hele deel is een soort geblokt in mijn hele herinnering. Het is prachtig. Bij aankomst in de lodge nemen we een lekkere been massage. En komen tot de ontdekking tijdens de ontspannende massage dat er een clubje barebackers zijn. Niet fijn. Duidelijk lopen hier andere mensen rond als in het Everest gebied. In de Everest regio zijn er mensen met een missie. Hier mensen die het leuk willen hebben.. Er zijn koffie tentjes en bakkerijtjes. We eten hier uitstekend. Zijn al 5 dagen tofu-ridders geworden en bevalt ons prima. Veel aardappels / frietjes en pasta voor de koolhydraten.

Dag 5 van Chomrong naar Himalaya een mooie dag door de prachtige bamboe bossen en een verplaatsing van 900m de hoogte in. Dat is best pittig. En wat ook als zon mooie dag begon, eindigde in een enorme regen ellende. Dus…. Extra thee pauze en toch maar de regen trotseren… Dat is niet leuk. Maar we moeten door. We hebben uiteindelijk een “gezellige” kamer met ons 3-en. En we duiken er vroeg in na een bord heerlijke frietjes. De heer van het establisment heeft zelfs mayonaise !!! Het is een waar saus feest. De temperatuur is hier wel wat frisser aan het worden, en die niet zo fancy looking kleding is toch wel erg fijn ;)

Dag 6 van Himalaya naar Annapurna basecamp. Deze dag daar gaat het om! We moeten naar Annapurna basecamp! Het trekt al vroeg op de middag dicht en tussen de pieken komen al veel donkere wolken samen. Dat betekend op deze hoogte : sneeuw … We lopen lekker. Tot na de lunch, Anouk heeft moeite met het lopen. Te snelle start waarschijnlijk, in combinatie met inmiddels de hoogte. Start na de lunch 3700m. Inmiddels is het gaan sneeuwen en is het koud geworden. Uiteindelijk komen we aan, in de sneeuw. Annapurna Bc 4130m, totaal andere ervaring als vorig jaar Everest bc. Annapurna Sanctuary is een hele mooie relaxte tocht. Door prachtige gebieden. Voor Anouk is het denk ik wel een totaal andere ervaring als voor ons. We weten wat er komt en hoe het onderweg er aan toe gaat. Vind het ook heel tof dat ze niet is afgehaakt en ook helemaal tot het einde is mee gegaan! KEI GOED GEDAAN !!!!! We sturen Anouk bij aankomst naar bed die moet nu uitrusten. De kamer is te koud en dan gooien we er maar warme thee in. Gelukkig voelt ze zich een stuk beter. Vroeg naar bed. De zuurstof meter geeft in de lijn der verwachting 83-84% aan bij ons na meting. Heb een zuurstofmetertje mee ;) Naja we moeten nog terug natuurlijk .. ‘S morgens brengt Kaji ons om 5.45 uur een kopje thee in ons hokkie. Om 6 uur gaan we naar de zonsopgang en na het ontbijt een lange dag voor de boeg. 1900m dalen. Als daar de knieën niet kapot van gaan… We lopen allemaal lekker en komen ( ca 17km later ) rond een uur of 15.30 uur aan waar we slapen. Laatste keer met z’n drieën in de kamer. De ruimte is wel erg krap voor 3 personen haha. Wel gezellig :)

Dag 8 verloopt lekker soepel, veel dalen en steile trappen omhoog maar het is niet te heet en het gaat goed. We gaan bij aankomst in Jhinudanda naar een hotspring, Anouk gaat een tukkie doen. Die is toch wel erg moe na vandaag. Dus wij en Kaji springen in de zwemslip en naar beneden : de hotspring!!!! Het was te gek, een hotspring met niemand er in! Die is van mij! :) lekker warm water.. M’n benen willen hier niet meer uit. Hier keek ik al dagen naar uit, en geen spijt om weer omhoog te klauteren. Wat een zalige plek hier. Zonsondergang door het bamboe van af het terrasje.

Dag 9: dalen, klimmen, dalen en een laatste finale klim. Pfffff, die ga ik niet missen hoor. Het is wederom een prachtige omgeving. Weer heel anders als de voorgaande dagen.. Tijdens de trekking hebben we eigenlijk iedere dag bijna wel een andere omgeving gezien. Morgen de laatste dag, en dan gaan we weer terug naar Pokhara. Gelu komt daar ook vanuit Kathmandu met de bus naar toe en dan hebben we een middag met elkaar. De volgende ochtend vroeg gaat hij weer terug naar Kathmandu. Kaji gaat dan s avonds met de nachtbus terug naar Kathmandu. Eerst morgen maar! Wat een mooie trek is dit.

Dag 10: Goed gemutst starten we de laatste dag, een paar uurtjes lopen. En dat is berg afwaarts. Zou een gemakkelijke dag moeten zijn. Hahaha, maar de enkels en kuiten worden weer op de proef gesteld ;) Met de middag zijn we weer terug in Pokhara . Lunch met een koel wijntje en een gegrild kippie. Lekkere cappuccino :) we nemen na het eten een massage. We hebben m beter gehad. Jemig zeg! De tijd gaat alweer zo hard!! De trek zit er op! Het was een prachtige route en iedereen die eens een trek wil doen maar niet te lang.. Doe de Annapurna sanctuary. Schitterend en heel goed te doen. Gaat naar 4130m. En diverse natuur landschappen en eht gaaf. Blij dat Anouk het ook allemaal voor elkaar heeft gebokst! En ook dat ze er uiteindelijk lol in heeft gekegen, haha hoop ik.

Ik lig er vroeg in. Uiteindeljk is Gelu niet meer geweest, kon niet uit Kathmandu komen. Maar Kaji is er tot morgen. Anouk heeft een relax ochtend, ik en Johan gaan paragliden!!!! Met een parachute de berg af rennen ;) heel leuk om te doen. Ik moet mijn leven in handen leggen van Alex, een Oekraïner. Liever laat ik Oekraine niet over mijn leven in de lucht beslissen, maar voor vandaag moet het.. Johan heeft een Turkse piloot, die erg uitkijkt naar doner en durum. Paragliden is echt heel leuk! Je rent de berg af en daarna doet de wind de rest. En de piloot doet kunstjes, ook heel tof. Door het stoffige weer konden we de Annapurna range niet zien.. Helaas. Verder was het een leuke ochtend.’s middags naarhet mountaineer museum geweest, volgens mij is daar de laatste 10 jaar ook niks aan veranderd WHAHaHAA.

Morgen een dag mountainbiken, is best pittig hier denk ik ;) We zullen zien. ik zal later nog wat foto’s proberen te uploaden. Maar het internet is zo verschrikkelijk hier… grrrrrr. Op FB heb ik een album aangemaakt. Die doet het dan wel?! Stom gedoe.

Denk de volgende keer vanuit Kathmandu. Overmorgen naar Chitwan met de bus en dan hebben we weer het golden ticket terug!!! Whoop whoop, met de learjet in 20 min naar Kathmandu terug. Daar hebben we nog 1,5 dag om te sightseeen en naar de oude koningssteden te gaan. Die zijn ook zwaar getroffen door de aarbeving. Ik ben erg benieuwd.

Nou, tot de volgende keer!! Kus, Jes

PS; Mia en Gerda als jullie dit lezen… stuur ff een mail hoe het in Zuid India is…. Kan wel mail openen maar niet versturen. GRRRRRRRRRRR…. Ik kom wel zen thuis hoor na de internet frustraties, die eigenlijk helemaal geen probleem zouden moeten zijn.. Maarja… ik ben nu eenmaal graag connected. XX