One week and counting.... Oeps .. - Reisverslag uit Leerdam, Nederland van Jessica - WaarBenJij.nu One week and counting.... Oeps .. - Reisverslag uit Leerdam, Nederland van Jessica - WaarBenJij.nu

One week and counting.... Oeps ..

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

26 Maart 2016 | Nederland, Leerdam

Namaste lieve mensen,

Kopie : Ik neem je mee op reis, sorry, dubbel gegaan.... Haha!! Maar een paar foto's bijgevoegd.. kijk je niet helemaal voor niks ;)

Precies een jaar geleden kwamen we op 25 maart 2015 aan in Namche Bazar in de Solukhumbu regio in Nepal. 2 dagen er voor hadden we top van Kala Patthar bereikt en Everest base camp bezocht. Precies een maand later, 25 april 2015 is Nepal getroffen door een vreselijk aardbeving die in totaal aan bijna 9000 mensen het leven heeft gekost, waar bijna 22.000 gewonden zijn gevallen en 500.000 huizen zijn verwoest waardoor 3,5 miljoen mensen geen dak meer boven het hoofd hebben.In Kathmandu staan nog steeds enorme tenten kampen waar families wonen. Base camp was weggevaagd en het klimseizoen was voor een tweede keer afgebroken. (April 2014 was er een grote lawine bij everest basecamp waarbij 16 doden zijn gevallen.)

Sinds die tijd zijn er nog heel veel naschokken (Tot eind februari 2016 zijn er 427 naschokken van 4.0 en hoger gemeten) , landslides en lawines geweest. Op 6 februari van dit jaar is er nog weer een grote na schok geweest van 5.5 waarbij in 71 gewonden zijn gevallen. Van september 2015 tot februari 2016 zijn in het zuiden van Nepal de grenzen van de doorgaande wegen tussen India en Nepal geblokkeerd door de nieuwe vorming van het land zijn er veel protesten en blokkades geweest. Waar door de invoer van goederen vanuit india volledige plat lag. Nepal heeft de meeste goederen en ook brandstof uit India… Dus stonden ze in het ziekenhuis van Kathmandu voedsel te bereiden voor de patiënten op een houten vuur… en dat 2 x per dag.. Er was een vreselijke kort aan brandstof, Waardoor ook het hele transport in Nepal stil lag. Gelukkig zijn ze nu zover dat de grenzen weer open zijn en het transport en import/ export van en naar India weer mogelijk is.ook fijn voor ons anders zaten we 3 weken aan de instant noodles..

Over EEN WEEK is het dus weer zover!!! Toch weer naar Nepal, eigenlijk niet de bedoeling.. maar op de reis naar Zuid India in november 2015 kregen we “signalen” door dat we nu toch echt weer die kant uit zouden gaan :) En de mensen hebben het nodig daar! Na de aardbeving is het toerisme enorm naar beneden gegaan.. Eigenlijk was het plan om in 2017 naar Makalu Basecamp te gaan. Dat moet nu maar een jaartje opschuiven.. Haha, dus mensen nu geen excuus meer… ga mee naar makalu Basecamp 2018 ;)

Nu gaan we naar Annapurna Basecamp 4130m. In 11 dagen stiefelen we de Annapurna Sancuary door. En het leuke is dat Anouk mee gaat!!!!! Dat is lang geleden dat er meisje mee is geweest :)
We starten in Kathmandu en na een paar dagen vertrekken met de bus naar Pokhara. In Pokhara gaan we een dagje schillen en dan begint onze trek. In 2006 zijn we ook In Pokhara geweest en met Joris en Nicolette een 9 daagse trek gedaan. Ook toen was het een onrustige tijd in Nepal met de afzetting van de koning en stakingen door het hele land.
Nu dus een relaxte trip, en voor Anouk de eerste keer dat ze dit bijzonder mooie land bezoekt. Dus ligt er een belangrijke taak klaar : Sightseeing !!!! Leuk leuk leuk, Door de smalle straten van Kathmandu, naar Bodanath, Swayambodnath, Bhaktapur, Durbar Square. En ook zien we daar dan wat er veranderd is in het Kathmandu wat wij nog herinneren. Wat staat er nog wel en wat is weg. Met de beelden die we gezien hebben is er in Kathmandu heel veel verwoest.

Na de trek verblijven we nog een paar dagen in Pokhara vanaf daar gaan we met de bus naar Chitwan NP in het zuiden van Nepal. We zullen daar een aantal dagen verblijven. Neushoorns en tijgers spotten.. hopen we weer, haha.

Dit land zal nooit gaan vervelen! Nu voor de 4e keer, en weer heel anders als de voorgaande keren.
Heerlijk door de straten van Kathmandu slenteren, met de bus langs ravijnen en rivieren en onze vrienden weer zien. Kaji zal ons vergezellen op de trekking en Gelu komt na zijn trip naar Everest Base camp naar Pokhara om ook nog wat tijd met ons door te nemen. We hebben inmiddels ook nog wat contact met vrienden en familie van beide jongens. Dus ik ben benieuwd wat we daarvan gaan zien.

Zo best wel weer een lang verhaal, en een kleine update over het kleine landje Nepal :)

Eerst volgende keer zal weer zijn uit KTM?? Of Pokhara?? Weet ook nog niet precies welke pagina ik nu ga gebruiken… Maar dat zien jullie wel .. Volgens mij hebben de meeste wel een inschrijving voor beide. Dus kan zijn dat ie dubbel gaat... Soms zijn er wat technische mankementen waar door de een of de ander het wel of niet doet. Zal dan uitwijken naar de ander :)
( http://jessica1981.gaatverweg.nl )

Tasi Delek, Namaste, tot ziens!

Kus Jes

• 07 April 2016 - 11:10

Teunie:

Hoi Jessica , Johan en Anouk , geweldige belevenis om dit (weer ) mee te maken!!!.
    Mooie foto's en gedetailleerd reisverslag!!! Veel plezier nog en ben benieuwd naar jullie volgende ervaringen! groetjes van Teunie