De laatste dagen.... :( - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Jessica - WaarBenJij.nu De laatste dagen.... :( - Reisverslag uit Negombo, Sri Lanka van Jessica - WaarBenJij.nu

De laatste dagen.... :(

Door: Jessica en Johan

Blijf op de hoogte en volg Jessica

17 April 2012 | Sri Lanka, Negombo

Hallo!!!!

Nou we hebben sinds het laatste verslag weer bijzondere dingen meegemaakt?! Vorige week een heus tsunami alarm. Weet niet wie het een beetje mee gekregen heeft, maar vorige week was er bij Athje Indonesie weer een aardbeving. En daardoor was er over de gehele Indische oceaan een tsunami alarm afgegeven. Maar dat wisten we niet. Totdat we op het strand zaten en de ober kwam vertellen van het alarm en zei dat we ze zee goed in de gaten moesten houden... Tja... We hadden zo iets van.. Ja? En dan? Dus zijn we gewoon verder gegaan met borrelen. Maar na enige tijd kwam er dan een tijdstip wanneer dat je verwacht werd, en de mensen zelf gingen ook allemaal naar het strand. Iedereen stond te turen. Alle boten kwamen terug en de motoren er af gesloopt, en de bootjes bij elkaar gebonden. Hmmm? We hebben toch maar besloten om tegen half 5 terug te gaan naar het hotel, je weet maar nooit, straks is het echt zo? De hele stad was gesloten, mensen stonden hun winkels dicht temaken. Restaurants, supermarkt, winkels.. Alles was dicht en geen mens op straat. Toen we bij het hotel aan kwamen stonden alle gasten op de bovenste verdieping?! ( wij zitten ook op de bovenste verdieping) met koffer en al hè ? Wat moet je in godsnaam met je koffer als er een tsunami is?! Maar dat moest van de manager en allemaal paspoorten bij ect. Er stond wel 50 man boven voor de deur bij ons. Maar wij zijn gewoon de kamer opgegaan en lekker in de airco gewacht. De rest zat buiten met zijn koffer weg te smoren. Heel raar allemaal. En op het moment dat de tsunami verwacht werd dacht ik wel zou ie wel of niet komen. Je weet het niet?! Gelukkig kwam ie niet. Het water is uit eindelijk 30 cm hoger geweest hebben ze later verteld. Wel heel gek hoor, mensen hier namen wel echt de voorzorgs maatregelen. En wat al het wel was gekomen ? 2004 dat weet iedereen nog wel hoe dat was. Maar goed, er is niets gebeurd! Gelukkig maar, en het was even spannend!

We zijn nu terug van 3 dagen reizen door het zuiden. En dat was zeer geslaagd. We zijn begonnen door de binnen weggetjes naar Kandy, daar hebben we alleen geslapen. En we zijn naar de Spice garden geweest. Was ook precies het zelfde :) haha! En we hebben in Kandy alleen de botanische tuin bezocht. Die was mooi. En ik heb daar de gids van 8 jaar geleden gezien. Weet het bijna wel zeker. Het begon allemaal leuk, maar na ca 20 minuten begon het te regenen!! Niet normaal zo hard. En we hadden wel een dikke boom uitgezocht om onder te staan maar na 3 min begon het er gewoon door heen te regenen..... Er stonden nog 3 jongens en daar zijn we naar toe gerend. Die wisten dat er een huis was en hebben het hek open gebroken en we zijn dus naar dat huis gesprint... Hingen bij die man aan zijn huis op een droog richeltje... Die ons weer naar zijn schuur stuurde :) tot op het bot zeiknat!!! DAar hebben we wel een tijd gestaan met een van die jongens die inmiddels zijn vrienden ook kwijt was. Hahaha.
Het waren weer Indiaase toestanden daar hoor, allemaal mensen die op de foto wilde?!
Na een uur werd de regen iets minder.... Maar het heeft de hele avond vreselijk geplensd. We sliepen in een leuk guesthouse op de heuvels van Kandy. 's morgens prachtig zicht, en een buurman....... Die zijn nieuwe speakers aan het testten was voor een feestje.... Om 6.15 uur en niemand zegt er ook iets van. Heel normaal....
Vanuit Kandy zijn we naar NuwaraEliya gegaan door de thee velden en de trein gepakt naar Ella. We hadden 2 e klas kaartjes.. Dacht das wel leuk! Toen de trein aan kwam ( met een uur vertraging) hingen de mensen al aan de trein. OEPS! Hoe gaan wij daar nog bij??????? Gelukkig hebben we toen kunnen regelen da we bij de conducteur ( of zo iets) in het hok konden. Moesten we wel geld schuiven natuurlijk, maar ging echt niet 3 uur aan een trein hangen. Nu konden we ook gewoon uit de deur hangen, dat is wel leuk. En we mochten ook roken, de conducteur moest dan ook wel sigaretten hebben uiteraard :)
De tocht was heel mooi. Jammer dat het halverwege ging onweren en vreselijk regenen. Dat bevorderd het uitzicht niet.
Vanuit Ella zijn we naar Yala gegaan waar we alleen geslapen hebben.
En daarvandaan via de kust naar Negombo terug. Langs de tsunami regio. Wel bizar hoor alles staat daar nog helemaal verrot. Sommige mensen die wonen tussen de spookhuizen. Of de fundering waar ooit een huis heeft gestaan. Konden het nog wel vaag herinneren van de tv beelden van jaren terug, maar als je alles zo nog ziet. Raar hoor. En officieel zijn er in sri lanka 50.000 mensen door de tsunami, maar volgens de mensen zelf veel meer.
Gestopt in Galle en bij de schildpadden ! En toen begon het weer vreselijk te regenen tot aan vannacht. Veel onweer en het gaat ook niet minder regenen het blijft stortten. Nu schijnt er weer een flauw zonnetje ga dus zo maar eens ontbijten.
Nu nog 2 dagen, wat gaat het snel!!!
Heel leuk om het hier weer gezien te hebben. Sommige dingen zijn hier dus helemaal niets veranderd ! Net zoals de CB bij Bijou!! Haha heerlijk hoor!!

Heel goed dames bij Horus! De 500-ste klant!!! Voelt goed of niet? :)

Hier nog ff het zonnetje in en hopelijk geen regen meer!

Dikke kus!

• 17 April 2012 - 05:53

Mama:

zo dit is weer een herkenbaar verslag. Trouwens mooie foto's op FB van botanische tuin. Beetje jammer vd regenbuien..maar ja beter dan nachtvorst, 7 gr èn dan ook nog kans op regen. Dus geniet nog maar heel goed van zon+ temp. Was idd een heel mooi uitzicht uit die trein vandaan. Hele ervaring denk ik zo weer. Al werd 't door òmkoping` toch geen 2e klas avontuur :) Erg hè of 't nu Katrina of Tsunami heet, dat de mensen jaaaren later nog met de gevolgen/ellende zitten.Jullie nog even genieten en dan zien we elkaar over aantal dagen weer. xx mama en papa

• 17 April 2012 - 06:25

Gerda:

Hallo,
    voor jullie zit het erop, ik ga over 1,5 uur naar de luchthaven, al die regen doet me denken aan Costa Rica heb voor de zekerheid toch een poncho ingepakt,
    nog een paar mooie dagen voor jullie en we mailen,

• 17 April 2012 - 15:50

Atie:

Jullie zijn ook zo lekker nuchter hé met die tsunami, gewoon lekker in je eigen kamer blijven. Wel leuk op zo'n manier met de trein mee, je maakt wat mee.
    Nog een paar fijne dagen, gr.

• 17 April 2012 - 18:05

Patries:

Geniet van jullie laatste dagen! Weer een hoop meegemaakt jullie, wie verwacht nou een tsunami-alarm op vakantie?! Maar het kan je zo maar gebeuren!

• 17 April 2012 - 18:35

Wim Van Dijk:

Nou, wat een verhaal weer. En wat een ontberingen. Het gaat bij jullie nooit eens een keer gewoon. Wel erg spannend met die eventuele tsunami. Ik zie al die mensen al voor de deur staan.
    Ik hoop dat je mooie plantenfoto's heb kunnen maken en de namen van al die planten ook weet.
    Geniet nog van de laatste dagen daar.

• 18 April 2012 - 09:23

Ria Van Meeteren:

Het houd niet op met jullie en ik smul ervan maar zou voor geen geld willen ruilen. Goede reis terug en op naar het volgende verslag.

• 18 April 2012 - 12:16

Wilma:

Spannende tijden waren het weer, ik ben altijd weer benieuwd wat jullie weer beleven. Hoewel een tsunami en aardbevingen nou niet mijn eerste keus zijn, maar tja als je daar bent, dan beleef je het zoals het is. Ik dacht eigenlijk dat het daar mooi weer was , maar kennelijk kun je ook daar doorweekt raken van de raken, alleen zal het niet zo koud zijn dan. Nog veel plezier komende dagen, het is alweer bijna om(balen!!). Geniet ze nog, groetjes Wilma