Kopie: Ik ben op reis en neem je mee..... - Reisverslag uit Dindigul, India van Jessica - WaarBenJij.nu Kopie: Ik ben op reis en neem je mee..... - Reisverslag uit Dindigul, India van Jessica - WaarBenJij.nu

Kopie: Ik ben op reis en neem je mee.....

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

22 Februari 2016 | India, Dindigul

Dit is het kopie van http://jessica1981.gaatverweg.nl/
Alleen dan zonder foto's ...

Hello peepz,
Zo het is al weer even geleden, zeg maar 1,5 week.. Moet nu weer heeeeeel hard verzinnen, want dit ei heeft 1,5 week verslag op een of andere manier gewist. Domme sukkel. Had al gemeld dat ik niet zo handig was toch .. Grrrr.
Was gebleven in Athoor. Wat een toffe wandeling hebben we daar gemaakt! Het begon een beetje suffig maar al gauw liepen we op de blote voetjes rivieren. En liep er een locale heer met zijn manchette de weg vrij de maken. Met blote voeten door de jungle, hebben alle over levingsskills uit de kast moeten halen. Gelukkig zijn we veilig weer in het guest house aangekomen.
Wat een verademing is het hier. Morgen weer terug de hectiek in en vertrekken we naar Madurai, Rimm In’ hotel. Ook nu is het weer ons niet echt goed gestemd.
In Madurai gaan we eerst een op een lunch aan. Nu de maag getest is kunnen we er voor gaan. En in een local foodstall wordt de maaltijd gemaakt. Paratha met een prutje uit een emmertje en een ander prutje uit een dito emmertje. Paratha is het zuid Indiaase equivalent van een naan. Al is het wel heel anders. Naan is hier niet zo goed te verkrijgen. Helaas… De lunch room heeft het klassieke 1000dingen doekje waar de tafel mee afgeveegd word, net zoals waarschijnlijk de vloer, keuken, wc en de rest van alle tafels. Het eten is heerlijk en komen op €0,60 uit. Dus het budget is hier niet te overschrijden.

Heb ook nog een bezoek gemaakt aan de locale apotheek vanwege mijn in het buitenland hardnekkige muggen bulten reactie. De jongeman achter de balie haalt ongeïnteresseerd zijn muziek dopjes uit zijn oren en ik vraag hem om een tube hca-crème. Hij is van mening dat ik clotrimazol ( anti-schimmel) nodig heb.. Ik vind dat niet dus probeer zijn voorraad te analyseren en kom uit op een tube betamethason crème . (€0,15) Dat moet het gaan worden samen met mijn 2 x daagse levocetirizine inname.

De heren gaan zwemmen, yahtzee spelen en bier drinken. En ik ga naar de supermarkt. De heren vinden het maar raar en ik ga alleen. Alle tijd dan! Ik vind het geweldig om hier in de supermarkt rond te struinen en alles te bekijken en te kopen. Heb me ook heel erg in moeten houden om niet alle soorten Dhal te kopen en mee te nemen. Heerlijke shop middag gehad. Later bezoeken we een bar, die zijn ook uiterst bijzonder hier. Een ondergrondse kelder wat er een beetje louche uitziet. En sommig moeten een soort lounge tent uitstralen, maar dat is het ook net niet. En kei hard schalt de Bollywood muziek incl film op een groot scherm. Wat het mooie is bij die tentjes is dat je overal bakjes met snackjes bij krijgt. Jeeeee!!! Inmiddels plenst het weer. Besluiten ‘s avonds naar de grote tempel te gaan en het houd niet op met regenen. Het heeft niet heel veel nut zo. Na het eten toch maar gewoon terug, morgen een nieuwe dag.

Het is idd een mooie dag erna. Bezoek aan een paleis, of wat er van over is. Is een mooi paleis geweest dat geloof ik zeker. Alleen is het probleem in India dat het onderhoud een beetje verzuimd is. Er is eigenlijk een bende van gemaakt en er is ook geen noodzaak vinden ze om het bij te houden denk ik. We gaan snel door naar een tempel, ik weet niet welke, vergeef me maar zie er iets wat veel de laatste dagen ;) door de enorme regen is er over bagger en ranzigheid. Op een of andere manier is dat ook in de tempel terecht gekomen. Wat ook weer vreemd is want je moet overal moet je schoenen en slippers uit doen… Dus hoe komt die ranzigheid dan op de vloer!? We stampen met onze blote voetjes net als alle andere blote voetjes door de ranzigheid en blubber. We hebben ook nog eens mazzel dat het een Hindi feestdag is dus ook wat extra blubber en voetjes erbij. Ongeveer 15.000…. Lekker hoor.. Het is er zo druk en klef, dat we geen noodzaak zien om hier lang te blijven. Al was het wel een mooie tempel. Snel door, naar het Ghandi museum. Heel informatief en weet nu iets meer over Ghandi. Wist dat het een belangrijke man was voor India,maar eigenlijk wist ik er ( zoals heel veel mensen ) geen zak van. Ook hebben ze er de lende doek die hij droeg toen hij vermoord werd. ( zeggen dat het de echte is… )

De lunch was weer een localo thali. De heer vond dat ik mijn paratha niet goed at geloof ik en begon hem woest te verscheuren. Ok thanks voor het mee denken ;) de hoeveelheid was uiteraard voor de lunch veel te veel.
‘S middags weer terug naar de grote tempel van Madurai, en die was heel mooi. Leuke winkeltjes zijn er omheen en coffee en thee huisjes. Het is gelukkig ook veel rustiger als in de ochtend. Waarschijnlijk zijn alle hindoes al geweest. …
Vinden een local restaurant en we eten dosa, dat is gefermenteerde gemalen rijst en linzen pap wat ze als een grote flens bakken. We krijgen het geserveerd op een bananen blad met een kloddertje uien raita en weer 2 kloddertjes dubieuze prut uit dito dubieus emmertje. Super lekker!!! Kost €0,50 !!! Masala thee na bij de teastall, erg lekker, thee met kruiden en gekookte melk. I love streeft food!!

‘S morgens eerst nog een goede bak koffie bij de coffee stall aan de overkant genomen. Koffie is ca €0,15 en echt heerlijk. Op straat zijn ze goed. In de hotels kunnen ze geen koffie zetten.

image De weg brengt ons vandaag naar Thekkady in Kerala, het is een andere staat en het ziet er ook heel anders uit. Het is groen (=veel regen) en ook hoger gelegen. De rit gaat door theevelden en tropische vegatatie. Check in bij Gape In’ guesthouse. Klein guesthouse, de eigenaar heeft ook een banaan, ananas, en koffiebonen plantage. Alles wat hij ongeveer serveert komt van eigen grond. We besluiten om een kookcursus te doen. En dat is hartstikke leuk. We maken diverse gerechten en bij gerechten. Chris en ik gaan een maaltijd koken thuis. We hebben al grote plannen. Waarschijnlijk moeten we een zal huren en moeten er minimaal 50 mensen komen om de hoeveelheid op te eten. ;) het is echt hartstikke leuk om te doen en uiteraard ook weer veel te veel eten. Met een volgegeten pens vroeg naar bed.
Om 6 uur staan we klaar om te vertrekken naar Periyar NP. Klaar voor de tijgers!!!!! Wij wel…. Chauf is in geen velden of wegen te bekennen. Oeps verslapen. We gaan opzoek naar hem ipv naar de tijgers…
Eenmaal aangekomen blijken we niet de enige, naja wel een van de weinige westerse toeristen. Heel India wil ook op de boot geloof ik…. Jemig zeg wat een drukte.
Ons voucher blijkt niemand iets van te snappen, het lijkt mij niet zo heel moeilijk.. Grrrrr kort verhaal: betalen.. Word vervolgd …
Samenvatting van Periyar : prachtige omgeving, te veel mensen. Tja, die tijgers had ik ook niet verwacht. Dit park moet je bezoeken om 6 uur, in een klein bootje max 6 mensen en dan verder helemaal niemand…. Nu valt het erg tegen.

Drukke dag vandaag. Verder naar de Spice platinum garden, altijd leuk ook al heb je de vanille stokjes al 300x gezien. Alle specerijen zijn aanwezig en met een klein haf uurtje staan we weer buiten. Het begint weer te regenen…. Hebben bedacht om ‘s middags naar de teafactory te gaan. Leuke rondleiding gehad en blijkt toch heel anders te zijn als in Sri lanka. Dat is dus leuk om het ook eens anders te zien.
Massage geboekt, ook die zijn lekker goedkoop hier :) en voor je het weet sta je met je papieren lendedoekje in een afwerkhokje hahaha merkwaardig hoe snel je schaamte verdwijnt in het buitenland.

Een mooie rit door het hoogland van Kerala komen we aan in Fort Kochi. Een koloniaal stadje wat ook nog 115 jaar Nederlands is geweest. Dus hebben onze voorvaderen bezocht in de kerk. Ben ik daar ook weer eens geweest, was ff geleden. Zijn nog Nederlandse graven aanwezig. En als hoogtepunt van de dag de tombe waar goede oude Vasco da Gama heeft gelegen na zijn overlijden.. Hij is nu weer in Portugal.
Ook hier is het bijzonder hoe achterstallig het onderhoud is aan de oude panden. Het zou zo een decor kunnen zijn voor een slechte horror film ofzo. Zo jammer dat ze het niet een beetje bij houden, het zijn echt mooie gebouwen. En het is er lekker rustig. Chris en ik kopen een geweldig keukengerei, vast om onze maaltijden te prepareren straks. Dit ding kan alles en gaat nooit kapot, dat zei de verkoper. Johan heeft minder vertrouwen in onze aankoop.

We boeken een fiets tocht van 25km incl een stuk met een kano. Ben helemaal niet van de kano tripjes, heb nogsteeds trauma van de Nepalese kanotochten …kut kano’s. De jongen heeft me overtuigd dat dit echt een leuke kano is.. Nou we zullen zien.

Voor de we op de fiets stappen eerst naar het maritieme museum wat eigenlijk meer een marine museum was. Wat ouwe Russische marine dingen en een klein geschiedenis museumpje erbij. Ach het was wel grappig.

De fiets tocht : GE-WEL-DIG!! Mia zorg dat je op die fiets kan voor april of doe het anders met een tuktuk! Echt zo gaaf de Backwaters. Het was een prachtige middag en meestal heb je van die crappie kut fietsen, deze waren top! Echte Scott fietsen en alles goed geregeld. Helmpje erbij en gaan. De kano tocht is zelfs top. Blijkt Een groot formaat te zijn en de fietsen kunnen zelfs mee. Heel veel mooie vogels, rit door kleine dorpjes en langs het water. De ijsvogels vliegen je om de oren, eigenlijk vliegt de hele middag om. Super dag!!!!

Chris vindt dat het hier eigenlijk best op Nederland lijkt als je de tropische vegetatie weghaalt en Nederlandse er voor terug zet…. Ik vind dat het wel op New York lijkt als je de vegetatie weghaalt en er wolkenkrabbers neer zet.. Net Manhattan !? Eigenlijk mag ik er geen grapjes meer over maken…imageKerala is zo’n verschil met Tamil Nadu. Lijkt wel een ander land. Alcohol is wel moeilijk te krijgen hier. Veel restaurants hebben het niet, en je moet dus echt naar een wazig bar. Het gaat ook niet goed met ons budget. Vrees dat we het niet gaan overschrijden. Kleine indicatie voor de dagelijkse dingen koffie local €0,15, maaltijd local €0,50-€0,70, maaltijd toeristen klasse €7-10,- frisje/ lassie €0,50/€1,- ,bier €2/3,- echt top dus. Vrees dat mijn weegschaal limiet al wel overschreden is ;) er zijn dus verschillende opties om ons budget er door heen te gaan halen 1. Meer bier drinken ( vinden de mannen ) of 2. Shoppen :) en massages …. Dat laatste vinden ze dan weer wel een goed idee ;) blaat blaat blaat….

Vanuit Kochi naar Allepey, de echte Backwaters boottrip. We hebben een houseboat voor ons drieën en 1:1 personeel. We slapen en eten aan boord en het ziet er waanzinnig uit! Het is echt een huis op het water. Kunnen 35 man op, we zitten totaal met 3+3 personeel. Eerst langs de vis markt, we kopen 1,5 kg jumbo garnaal.

Chris koopt een mooie vis, de white sniper ( snapper ) de jongens van de boot maken het ‘s avonds klaar voor het diner. En wat hebben ze dat goed gedaan!!! Dit zijn echt een van de lekkerste die ik ooit gegeten heb. ( Tusker in Sri lanka komt er heel dicht bij) wat een smaken. Het is hier schitterend, en het mooiste van de reis, die op mooie wijze afgesloten wordt zo. Dit deel van de rondreis dan. We hebben nog wat dagen.

Na ontbijt meren we aan en vertrekken dan naar alweer het laatste verblijf, Desadan klit resort. We nemen ook afscheid van Rahim. Moet zeggen dat ik ook wel een beetje klaar ben met hem…aardige vent, en hij heeft ons zeker goed en veilig rondgereden. Door zijn gebrekkige communicatie mogelijkheden was het soms wat ongemakkelijk. Als je wat vroeg, koffie stop ofzo of naar een bepaald museum, dan deed hij dat niet of je kwam nog wel eens uit wat hij vond dat je moest zien. Gewoon luisteren grrrrrr. Misschien komt hier de term ‘ Oost Indisch doof’ vandaan. Moet het eigenlijk zijn Oost Indiaas doof..
Het zijn onze laatste dagen hier, en Kerala is echt een aanrader voor iedereen die wel eens naar India wil maar niet de ranzigheid wil ;) totaal anders als Rajasthan of Tamil Nadu. Hier aan de kust hebben ze ook meer tandoori gerechten en dus ook meer naan. Het kan dus best kloppen dat jullie ( Nel en Dits) hier wel lekkere naan op hebben. Dit is de enige plek waar we ze goed hebben. Nog paar dagen chillen en dan zijn we weer terug in de realiteit. Zie ik weer blauw en groen…. Voor de komende maanden… :'(
Zitten te denken om misschien toch weer naar Nepal te gaan in het voorjaar…. Als er nog geïnteresseerde zijn in een toffe trekking door de Himalaya ??? Basecamp is afgevinkt dus die zal het niet worden ;)
Voor als nog gaan we eerst hier nog genieten van wat strand en zon. Die is hier gelukkig wel aanwezig. Andere kant staat volkomen blank. Goede keuze dus om hier te eindigen. Al is het hier ook niet normaal dat het nu nog zo is met de regen.

Zal de laatste dagen niet zo heel veel zinnige dingen meer te melden hebben, wellicht nog wat foto’s ofzo. Zal namelijk ook druk zijn om mijn teint wat te upgraden. Loop een dag of 15 achter zeg maar…. Wil in iedergeval een licht gebronsde kleur hahaha.

Bedankt voor de berichten, erg leuk om te lezen van jullie ook!!!!
Dikke kus Jes

*****

FF een snelle update tussen door. Vandaag namelijk een enorm spannende dag gehad. Bear Grills en Ray Mears zouden trots zijn!! Wat leek op een saaie wandeling bleek een door rivier wadende tocht te worden. Dit plekje is echt een heerlijke plek. En erg fijn na de Indiase steden. Het is prachtig en zelfs een hele droge dag gehad, als je de paar spetters eind van de dag niet mee telt.

Ben weer helemaal zen na 2 dagen hier in het groen, en ben weer helemaal klaar voor de hectiek van morgen. Hoop jullie ook.

Kus Jes

****

Vanakam,
Daar zit ik dan, met een koud biertje aan een Indiaas meer in Athoor. De mannen vermaken zich met de open India kampioenschappen yahtzee.. Weet niet precies wat de stand is.. Bemoei me er maar niet mee..
Als jullie dit lezen dan zitten we al weer een paar dagen verder, dus het kan zijn dat sommige mensen al een fototje hebben ontvangen. Sorry voor de herhaling dan. Het is het vervolg van de vorige.

Nieuwe tijden breken aan…
Mamallapuram , dinsdag 11 november.
Door de nacht horen we nog steeds vuurwerk .. En het gaat eigenlijk de volgende dag ook zo door.
Het lijkt wel een oorlogsgebied hier.

Er staat er een fiets tocht op het programma, maar ‘because of the rain’ is het een tuktuk tocht geworden. We proppen ons drieën in de tuktuk en al regent het niet, het is wel prima. Al had de fiets toch erg leuk geweest.

We bezoeken de vissers, rijden door wat dorpjes en gaan langs tempels. Eindigen met een heerlijke thali.’S middags lopen we door de stad en komen de tuktuk man tegen. De heren steken wat vuurwerk af met hem ( lees: knallen al zijn vuurwerk op) en eigenlijk doen we verder niet veel nieuws … koffie drinken, chai en eten. Echt een relaxt begin zo. Het regent inmiddels weer.

Een aantal dagen zijn we verder en zijn van Mamallapuram vertrokken naar Pondycherry. Check-in bij Strappon Inn. Prima plek, en het heeft een warme douche. Dus top. We snappen niet helemaal wat de chauf nou bedoeld allemaal, zijn Engels is ongeveer net zo goed als ons Indiaas.. Lunch genuttigd voor €2,50 pp incl 2 lassie. Ongelofelijk! En niet eens aan de schijt gegaan, dat was nog wonderbaarlijker. Volgens mij zijn we ook wat activiteiten kwijt geraakt vandaag, gelukkig hebben we wel de ashram van Sri Aurobindo gezien. Het was prachtig …. Had het niet willen missen. ( geen idee waar we nou eigenlijk geweest zijn ;) ) Ik weet nu dus dat er meer is dan het preferentie beleid van UVIT etc waar Aurobindo bij betrokken is. Nu is het ook zo als je hier, net als in bv Sri Lanka ook, tempels in gaat je schoenen uit moeten. Je loopt dus op je blote voeten over de Indiaase openbare weg. Het wil zijn dat mijn voet een enorme blaar betreft en ik die met mijn vakkundige handelingen heb kapot gemaakt. Kon er ‘s avonds niet heel soepel meer op lopen…. En kon de pus eruit knijpen. Goede tip van Chris: als je voet kapot is, doe er dan een pleister op! Volgzaam als ik ben, heb dat direct gedaan! Bedankt nog hiervoor Chris.

Had bedacht dat onze chauf maar eens een goed Indiaas restaurant moest uitzoeken. Niet zo moeilijk zou je zeggen… Uiteindelijk in een soort Amerikaans aandoende tent beland waar dan ook echt helemaal niks Indiaas te halen viel. Tja..
Op weg naar Thanjavur blijkt ook welke schade de cycloon heeft aangericht. Mensen waden zich door water wat een meter hoog op hun erf staat. Wat rijstveld moet zijn staat een halve meter water, elektriciteit palen zijn uit de grond gerukt en liggen om, banaan plantages zijn ook plat gewaaid. We gaan naar een of andere tempel, die blijkt nog 5 min open te zijn. We sprinten op onze blote voetjes naar binnen. Mijn zachte voetjes zijn over 2,5 week veranderd in eelt bonken met kloven vrees ik, met hier en daar wat abcessen. Onze lunch was geweldig in een prachtige omgeving en heerlijke thali. Mia en Gerda we hebben het adres voor jullie hoor!!!!
Wat ook gelijk samen viel met de eerste zonnestralen die ons nu echt bereikt hebben! Snel door naar Thanjavur, een drukke stad. Check in Backdoor Inn en door naar de grote tempel van Thanjavur.
Alles ruikt ook een beetje maar drukje en plasje.. En er komen walmen voorbij die je maaginhoud tegen je huig doen drukken… Even prikkelen, en weer terug laat zakken.
Thanjavur is ook weer een aardige Indiaase stad en we bezoeken de grote tempel wel een fraai exemplaar. Nemen eens een gids en de man blijkt leraar te zijn en dat was ook wel te merken aan zijn rondleiding. Moesten letterlijk bij de les blijven en hebben debiele liedjes voor god Ganesh gezongen… Ja op een moment ben je er ook echt wel klaar mee, maar wil ook niet onbeschoft worden. De maaltijd erna was verrukkelijk. Adres is genoteerd Mia en Gerda.
Wat opvalt is hoe weinig toeristen er eigenlijk zijn onderweg. We zien een enkele en daar houdt het mee op. Geen grote groepen ofzo. Lekker hoor. We zijn ook al vaak zelf de attractie geweest en al met veel op de foto gegaan. Moet er erg om lachen, vooral mijn armen vinden ze vaak erg bijzonder.
Een chill dag volgt weer. Om 9.30 uur hebben we met chauf afgesproken en na het ontbijt ( dosa masala en of idli masala, eieren etc ) eerst nog even naar de oude paleis. In 1,5 uur rijden we naar Trichy, The Indian Punaki hotel en komen met de lunch weer in een geweldige eet tent terecht. Wij krijgen een bord, maar alle locals gewoon een bananen blad op tafel en daar wordt alles opgepleurd. Net 15min meals van Jamie Oliver. Alles op de tafel, en graaien en roeren maar.
De garlic naans zijn fantastisch en geloof dat onze chauf niet goed geworden moet zijn later de dag zo’n walm produceren we denk ik. De curries zijn voortreffelijk en we bestellen nog wat extra garlic naans. Want je kunt nooit genoeg garlic naans eten om je currie pot leeg te schrapen.

Ff een uitbuiktukkie bij het zwembad voor we vertrekken naar Sri Ranganathaswamy tempel. Een ENORME tempel met heel veel leuke shopjes erbij. Dit is geweldig en moet me inhouden om niet overal van alles te kopen. Bij een localo tentje drinken we masala chai en struinen door de straten.

In de stad laten we ons meezuigen in de mensen massa en de gewoonten. Besluiten in de bar bier te gaan drinken en krijgen daarbij verschillende kleine snacks en fruit salades. We laten al de wijze woorden over zelf fruit schillen bla bla bla voor wat het is en eten alles op. Tegen over de bar is het busstation met ongelofelijk veel snack tentjes, voor het eerst heb ik geen behoefte aan een volledige maaltijd. Zou het komen door de aardige hoeveelheid van afgelopen middag?? Dus is het snacktime!!!! Een heel onverstandig besluit misschien, maar dat zie ik morgen wel! We eten paratha en dosa met currie dip spul en chutney. Lopen verder en dan is de koffie tent de afsluiter van de maaltijd een glaasje koffie. Als we daar geen herpes aan overhouden weet ik het ook niet. De totale maaltijd incl koffie was € 2,10 voor 3 personen!! Dus €0,70 per persoon !!!! Ik vind het top.

Morgen ochtend zullen we het resultaat merken of de reis heel goedkoop dat worden, en dus gewoon bij de locale tentjes te gaan eten. Of misschien geselecteerde restaurants moeten gaan pakken uit de Lonely Planet of Tripadvisor.

The day after: bye bye Lonely planet!! Niks aan de hand, niet eens een warm windje. Wat op zich ook bijzonder is met de hoeveelheid knoflook van gisteren. Dus nu echt India proof. Kan gewoon los gaan bij de snackstalletjes. :)

Het is vandaag vreselijk weer. Regent al sinds aankomst bij Creampie hotel. Het gaat niet over. Waar we gestart zijn bij Chennai is het nog erger geworden. Gisteren is er 36 cm bij gevallen. Erg jammer omdat het echt hoogseizoen eind deze maand begint. En ik vind het het nog meer jammer voor mezelf omdat Athoor, waar we n zitten een prachtige omgeving is. Is niet eens een foto waard zo erg is het nu.

Iedereen bedankt voor de berichtjes. Erg leuk, en ben blij ook nog wat uit Nederland te horen. :)
Dikke kus, Jes

****

Zondag morgen klokslag 10 uur vertrekken we naar Schiphol, ruim optijd om alles te kunnen doen. Uiteindelijk ons helemaal de tandjes gehaast omdat we door allerlei nieuwe debiele controles moesten. Tja alles voor de veiligheid ..
Bij de gate zien we onze grote dikke vriend al staan. De A380. Stiekem ben ik een beetje verliefd op dit vliegtuig. Ik had goede plekken gereserveerd dus dat was lekker en wat nu een nog betere eigenschap geworden is dat er WiFi aan boord was!!! Dus heerlijk zitten appen tijdens de vlucht hahaha.. Het was niet de meest stabiele lijn, maar ik was gelukkig !

Na overstap op Dubai komen we aan in Chennai, het oude Madras. Helaas heb ik nog nooit zulk klote weer gehad bij aankomst op een reis. Het hele land stond blank, zag ik nadat we uit een uren lange mistbank duikte. Of we in Bangladesh geland zijn zeg.. Zelfs binnen bij het vliegveld stortte er een waterval door het dak op diverse plekken. Later lezen we in de krant dat een deel van de hal maandag middag is ingestort. Wat ze in Dubai kunstmatig aangelegd hebben, een leuke water wand, was hier de natuurlijke variant. We staan alle drie dom te knipperen bij de aanblik naar buiten. Gelukkig heb ik mijn roze poncho bij :(
Na een bijdehante heer van de douane die liep te zeiken over een hotel waar hij bewijs van wilde zien van betaling bla bla bla maken we kennis met de chauf. Heerlijk als er iemand met een bordje met je naam staat te wachten. Dit keer dus niet barebacken!

Het is duidelijk, we zijn in India !! Overal kutzooi en ranzigheid. Een krioelende mensen, auto, tuktuk en brommer massa. De koeien lopen plastic grazend door de straten. De kleine eetstalletjes aan de weg, en de vissers op het strand, heerlijk wat een rommel. Check in bij hotel Bukaken, echt Indiaas en het ziet er prima uit. Uhmm dat de kamer ook deels regen afvoerputje is geworden laten we maar voor wat het is, en het raam in de kamer van Chris wat gesneuveld was na de regenbui werd ook netjes opgelost door een andere kamer. Upgraden van standaard naar comfort heeft meestal geen enkele meerwaarde. De douche is eigenlijk toch altijd koud.
Eerst geld scoren want hadden nog geen roepies. Alle ATM’s buiten werking. Dan de klassieke manier, paar euro’s wisselen bij een wissel kantoortje.
Met de nieuwe centen op pad, direct naar het strand. Wat een weer, golven zo hoog en kei harde wind. Maar wel verse vis, we kunnen zelf aangeven hoeveel garnalen en welke vis, we zoeken de mooiste uit. Met wat zuid Indiaas brood ( paratha )werken we alles naar binnen. De Kingfishers zorgen voor een goede verkoeling. De lassie is helaas op..
We vermaken ons deze middag met wandelen door de straten van Mamallapuram, Kingfishers, papadums met ui/knoflook/tomaat en een kleine vleug chilli, chicken currie en garlic naans… Oei, dit gaat erg worden, snel naar Jaap toe rennen in december.

Ze zijn hier ook al druk met het Diwali feest, 5 dagen feest met lampjes, lichtjes en vuurwerk. Waar de kinderen hier nu al druk mee bezig zijn. Dus het lijkt wel oud en nieuw. Ben ik altijd al zo dol op…. ze hebben het hier dus 5 dagen. Ben me al meerdere malen vandaag kapot geschrokken. De houden namelijk niet netjes afstand en steken het gewoon af tussen de mensen natuurlijk.
Begin ook al wat paniekerig te worden, het WiFi in het hotel doet het niet meer door de regen. Dus als mensen zich afvragen waarom ik niet terug app.. ‘ maybe tomorrow’ ;) er is me niks overkomen.
Zo’n nachtje overslaan hakt er best in, dus duik zo m’n mandje in. Erg fijn dat de roedels zwerfhonden net wakker blijken te worden, of zou het door de firecrackers komen!? Grrrrrrrrrr……

Heb uiteraard niet de beste internetlijn.. Dus weet niet hoe de foto’s overkomen. Beetje shitty kwaliteit waarschijnlijk.. Maar hetzij een kleine impressie, ben al bij dat ik het voor elkaar heb gekregen :)

Greetzzzzz, kus

Jes