Stof, stof, stof en stof in alles!!! :) - Reisverslag uit Monkey Bay, Malawi van Jessica - WaarBenJij.nu Stof, stof, stof en stof in alles!!! :) - Reisverslag uit Monkey Bay, Malawi van Jessica - WaarBenJij.nu

Stof, stof, stof en stof in alles!!! :)

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg Jessica

21 September 2014 | Malawi, Monkey Bay

Hallo allen,
Hier volgt een lang verslag... Vanaf de kust bij Mozambique geen WiFi voorhanden gehad om iets fatsoenlijks te posten...

Kleine correctie nog, we zaten niet in Tofo aan de kust maar in Praia do Barra.
.... Vervolg....
We zitten nog bij te komen van de walvis trip, het was echt super gaaf om zo dichtbij de walvissen te zien en met die kleintjes.

We hebben de rest van de dag lekker gechilled en niets gedaan. De dag erna vertrekken we naar Xai-xai. Een dorp dat weer 6 uur verder is. We gaan een heus Parijs-Dakar parcours op. En onze chauf die zou echt waardig zijn daar. We moeten de duinen in en we hebben een chalet wat we delen met Willem en Laurien. En we gaan wat drinken op het terras boven op het duin. En vanaf daar is er een mooi uitzicht op zee. Ook daar zijn weer walvissen !! En ze springen hier in de zee. Super gaaf. Je ziet dus vanaf de kust springende walvissen hier. ( nelleke en ditske : SPRINGENDE :) walvissen )

We eten 'savonds een bord met vis. Diverse soorten en het is een enorm bord. Niet alle calamares zijn op. Maar we krijgen van Gift en Alfons nog wat garnalen :)

Zondag morgen verstrekken we vanaf xai-Xai naar Transfrontier NP en dan weer richting zuid Afrika. We moeten lopend de immigratie door en dan lopend Zuid-Afrika weer in. Mozambique is heel mooi. En de mensen die zijn heel aardig. Mozambique is zeker een land om nog naar terug te gaan en meer van de zien.
Ook was Mozambique een verademing in de vorm van de accomodaties :) heerlijke huisjes met alles wat nodig is op de kamer.

De nacht in Zuid-Afrika valt weer vroeg. We hebben nog moeten haasten want de grens sluit om 14 uur tussen Zuid-Afrika en Mozambique. Het transfrontier park ging helmaal nergens over. 4 zebra's en 5 impala's gezien. Verder een vreselijk dorre bedoeling. Nadat de truck de grens gate heeft geramd en niet onder de poort door kon.... Zijn we via een omweg, weer Mozambique in, toch nog optijd gepasseerd. Vanaf daar was het nog een klein stukje naar de campsite. En het was weer een goede. Geen stroom.... Dus Gift heeft kaarsen gekocht en met papieren zakken worden mooie kandelaars gemaakt voor de tent.
De maaltijd is bonen met wortel en kip geroerbakt. Met fruitsalade na. Johan en ik doen de vaat.. En daarna om 22 uur de slaapzak weer in. Het koelt hier weer goed af.
'S morgens is het weer om 5 uur op. We gaan naar Zimbabwe. Het thuis land van onze gids Gift. En hij is dan ook blij dat we naar zijn land gaan.. Bij het ontbijt zijn al diverse brutale hornbills. Die zitten te schooien om de restjes. Er schijnen vannacht olifanten en hyena's gespot en gehoord te zijn. Maar wij hebben geen idee... Niet van gehoord :)
De reis door Kruger brengt ons weinig nieuwe dieren, wel van dichtbij hyena's. En veel olifanten en giraffen.
Moeten ook bekennen dat we weer ruim een uur hebben liggen pitten in de truck tijdens de gamedrive .......
De grens met Zimbabwe is druk. Eerst moeten we uit Zuid-Afrika en dan de rivier over naar Zimbabwe. Daar moeten we een visum halen. Gift weet ons op slinkse wijze naar het opperhoofd van de costums te sluizen. Als witte is dat niet zo prettig. De rest van de mensen die staan al lang in rijen te wachten en daar staan wij dan direct vooraan....
Al met al duurt het nog 2 uur voordat alles geregeld is. Nu is het nog 100 km tot de camping. Op het moment dat wij vertrekken moet de groep van 20 singles nog gaan beginnen aan de rij van visum aanvraag.
We hebben een aardige camping. Veel enorme bourgainville bomen / struiken. Omdat dat mijn fav struik is moet ik onder de bourgainville :) de heer van de securety heeft de vaat al gedaan als wij de tent opzetten en douchen. Van de andere club ontbreekt nog ieder spoor. Alfons de chauf en Gift zijn al druk bezig met ons diner. Een braai ! We like! En hij heeft een soort gevulde pompoen gemaakt..
Morgen kunnen we uitslapen. Om 7.30 uur vertrek. Pfff.

Was om 5 uur wakker. Alle vogels maakte zo'n herrie. Haha. Maar op het gemakkie een douche en ontbijt. Ook vandaag weer een lange dag te gaan. We gaan tussen door nog naar Greater Zimbabwe oude ruïnes. Een leuke afwisseling in de rit. Gelukkig ontbrak het mooie Afrikaanse dans gezelschap niet in deze uitstap. Het was prachtig. ....
Na de lunch gaan we verder naar Harare, de hoofdstad, waar we ons kamp hebben. En met mogelijk heid tot upgrade naar een cabin. Het kamperen is prima hoor maar een bed is lekkerder.
Het is al laat als we arriveren en Gift heeft een mattie opgesnord die hem vanavond naar huis brengt, hij gaat naar zijn familie die hij al 3,5 maand niet gezien heeft. We gaan naar een local bar. En ook daar krijgen we een typisch Zimbabwaanse maaltijd. Gemaakt op houtvuur. En het is zoals het klinkt...
Ik probeer ook de lokale delicatesse, al vindt Johan dat niet zo'n goed idee.. Die houd het bij de kippenpoot.
Het was gekookte koeienmaag en koeien hoeven... Met rijst en een soort kool. Tja, wat zal ik er van zeggen.... Ik heb het geprobeerd en geconstateerd dat het niet mijn smaak was... Die maag was erg taai. En die binnenkant ziet er heel ranzig uit met die uitstulpingen etc. Dus psychisch werkt het ook tegen. Willem daarentegen heeft nog een bord opgeschept :) ( goed gedaan Willem :) ) Hij vond mijn een loser dat is het niet met grote scheppen naar binnen kiepte, hahaha. de koeien hoeven waren niet heel smerig maar zal voornamelijk vet en bot aan wat je uit moest slurpen ...
De bar en het avond maal waren erg leuk. En Gift had het ook helemaal naar zijn zin.

We vertrekken weer vroeg, weer een lange dag voor de boeg. 6,30 uur vertrekken we en de reis door Zimbabwe komt weer ten einde. De grens van Zambia wacht op ons ...

We zitten nu op de hele van de reis. En een reis is het. Iedere dag om 5 uur of eerder de wekker en lange dagen beginnen vermoeidheid te kweken.. De slaapjes in de bus worden langer. Als is dat voor mij niet zo heel moeilijk. Hoe harder de truck over de wegen stuitert hoe sneller ik in slaap val..
Ook alle voorzieningen op de campsites zijn beter als ik had verwacht. Iedere dag nogsteeds 2 keer een warme douche gehad. Het is allemaal erg basic maar dat boeit niet.
Waarschijnlijk vanavond weer een tent in het donker opzetten. Maar daar hebben we 2 nachten. Dus dat scheelt in de ochtend ook weer de tent afbreken.
Het is echt nog heel gaaf. Zimbabwe is een armoedig land en toch zie je ongelofelijk veel dikke auto's. Nieuwe mercedessen en grote Toyota Hilux etc. Harare is een echte Afrikaanse hoofdstad. Een grote vieze klere zooi.

De dag begint al niet goed. Alfonso krijgt een bon omdat hij niet voldoende gestopt had voor de treinovergang. $20,- ( Zimbabwe heeft geen eigen munt eenheid maar de $ ) nog geen 10km verder op weer.... Hij reed te hard.... $onbekend de politie staat hier om de 10-20 km te controleren op de meest grote onzin. Balen dus.

We zijn na de lunch bij de grens van Zimbabwe / Zambia. Wij hebben een visum nodig waar we straks weer terug Zambia uit kunnen vanuit Malawi en bij de Vic falls ook weer heen en weer. We maken dat duidelijk aan de douane dame en we regelen een multiple entery VISA. 2 uur later staan we buiten en al in de truck. Moeten we weer terug omdat de visas niet kloppen. Hadden nooit een multiple entery mogen krijgen. Grrrrrr. Weer terug, en de betreffende dame was natuurlijk pleite, weer naar een heer verwezen. Uiteindelijk toch visum mogen behouden zoals we het nu hadden. Uit de papieren van Gift bleek dat we nog 11 km moesten rijden naar de campsite.... Ruim 3,5 uur later arriveren we in het camp. Om 20.15 uur. Via een weg, nou ook vreselijk.. Iedereen is kapot. En Gift was kapot, die had vanaf 4 uur eergisteren niet meer geslapen ivm zijn familie bezoek. Die zat er door. Laurien en ik hebben " gekookt" eieren en brood. Klaar ! Tijdens het eten scharrelt er een nijlpaard door het kamp, en dat is opzich heel gaaf maar vrees een beetje van het nijlpaard. Je hoort hier ook de olifanten tetteren. Erg gaaf.

Er waren vannacht 3 nijlpaarden in het camp. Werd wakker en had de "ramen" van de tent open gehouden. Zag ze voorbij scharrelen .

Om 7 uur stond er een jeep op ons te wachten en we gingen op game drive. Niet heel veel gespot, wat olifanten met kleintjes, impala's, waterbokken, knobbelzwijntjes, schoenbek ooievaar, en wat apen spul.

Het camp is erg leuk. Er is een generator voor de stroom die af en toe aanstaat, dus stroom is er verder niet. Het terras van het restaurant kijkt uit over de Zambezi rivier en die zit bomvol met nijlpaarden. Die hoor je ook de hele dag
Johan en Willem en een jonge uit de single club hebben een hengel geregeld en gaan op de tijgervis vissen.
Ik ga met de andere 4 met een bootje de zambezi op. Olifanten en nijlpaarden spotten. Leuke afwisseling.
'S avonds hebben we een braai :) T-bone steak met groenten. Ik weet ook zeker dat ik hier absoluut niet afval deze vakantie :) dus mag weer hard aan de slag bij thuiskomst. Maar zover is het nog niet.

'S avonds horen we veel leeuwen en olifanten. En er schijnt een nijlpaard langs onze tent gescharreld te hebben. Maar ik heb het niet gemerkt... Om 4.20 uur gaat de wekker... We zijn onderweg naar Malawi. Vanavond hopen we aan te komen in Chipata de grens met Malawi een rit van >800km een lange dag te gaan. De omlegging van de route is niet gering en heeft zijn uitwerking op de reisdagen. De ca 5000km die het zouden zijn is inmiddels bijna 6000km geworden. En 6000km in Afrika is niet mis. Om een idee van ons stukje Zambia gisteren te geven... Ca 70 km heeft ons 3,5 uur heen gekost. En de truck... Die moest gisteren nog gerepareerd worden omdat die te beschadigd was om verder mee te rijden.

Zo wat een dag... Vertrokken om 5 uur en om 22.00 uur op de campsite. Wat een rit zeg. Iedereen was kapot. En dan hadden wij nog de mazzel met 7 in de truck... Die singles hadden het helemaal erg. Er zijn er ook 4 uit hun groep gegaan en die gaan niet mee naar Malawi. Ze gaan met eigen geregelde taxi naar een andere plek waar wij later ook heen gaan. Die hebben ' savonds nog zitten bellen met de reisorganisatie om te klagen. Dan ben je echt niet goed. Tja, that's Africa...
De keuken had voor ons nog wel lekker gekookt. Alleen moesten we zelf het overwerk tarief betalen voor de koks. Wel $1,- pp.
Ook een heerlijke bijkomstigheid van de upgrade :) i like upgrades :) een huisje met eigen warme douche en wc. Heerlijk !!! Iedere upgrade die we kunnen pakken die neem ik. Johan vindt het uiteraard niet nodig. Het kamperen is prima hoor en ook echt leuk. Maar als het ff kan ...
We kunnen ook uitslapen, want we vertrekken pas om 8.30 uur.. Helaas nog een probleem, de koelkast is kapot. Dus als dat geen voedselvergiftiging gaan worden. Nee hoor, Gift koopt per dag de boodschappen nu met grote zakken ijs in een koelbox. De bierbox moet nu wat leger ivm de gekoelde producten ;)
Vanmorgen bij het boodschappen doen moest ook de manager erbij gehaald worden omdat er voor 10 uur geen alcohol verkocht mocht worden. Dat kon natuurljk niet. Na dat Gift de man had gesproken konden we toch wel alcohol meegenomen worden. Hahaha. Grens procedure duurt weer een eeuwigheid om niks. Alfons en Gift zijn iedere keer veel tijd kwijt met de truck de grens over te krijgen. Pfff.

Inmiddels zijn we in Malawi. Heerlijk aan het meer van Malawi. De campsite is aan het meer en vanmorgen hebben we een village tour gedaan. Altijd leuk. En dan zijn er van die slimmeriken die 3 ballonnen bij zich hebben en dan uitdelen. Inmiddels verzamelen zich dan 300 kinderen... Ga dat maar weer eens uitleggen aan die jong. Niet zo slim dus. Maar verder was het leuk om ff wat te zien en wat rond te lopen. We gaan met de fiets terug naar de campsite.
Gift is vandaag jarig en we hebben hoedjes en toeters gekocht voor hem met een cake..

Onze laatste week is bijna aangebroken. Wat shit. Al zijn we er wel veruit dat we niet snel meer zoveel landen in deze korte tijd doen. Hahaha. Slopend!
Morgen weer terug naar Zambia. Weer ellendige grens toestanden. Grrrrrr. Naja, het is de laatste geloof ik :)

Waarschijnlijk zal het weer ff duren voor we WiFi hebben. Paniek! Paniek ! :)

Groetjes aan iedereen!!
Dikke zoen Jessica en Johan

• 21 September 2014 - 18:39

John:

Hoi,

Wat een reisverslag zeg! Jullie reis is nou niet bepaald saai. Leuk verslag. Als je een seconde hebt en over WiFi beschikt, stuur dan ff een paar foto's. Nog veel plezier in de laatste week. Geniet ervan!!

• 22 September 2014 - 07:33

Patricia:

Wat een verhalen weer!!! Gaaf hoor! En Jessica, wat heerlijk dat je overal zo makkelijk slaapt! Zeker met al die dieren om je heen! Veel plezier nog!

• 22 September 2014 - 12:02

Wilma:

Super gaaf hoor, maar de upgrades snap ik wel haha. gelijk heb je. Wel stom al die grensperikelen. daar schiet je niet echt wat mee op, maar ja wie doet er ook zoveel landen tegelijk. Blij toe dat ik er maar eentje heb straks. Wel bijzonder hoor die neushoorns vlak bij. lijklt me toch wel beetje eng. Al met al weer een bijzondere vakantie. de foto's zullen er niet om liegen. Veel plezier nog. groetjes

• 27 September 2014 - 10:53

Janbreukel:

hallo johan hoe is het daar in zo ver land ,zeg ik lees wel dat het daar goed is
    maar zo is het nu nog een paar dagen en dan ga je weer naar huis . wij hopen dat jullie weer gezond
    tuis komen . zeg johan ik kon je niet maile mijn p.s die het niet goed de laatste tijd .
    maar wij horen wel van jullie als je thuis ben .
    nu de groeten ook aan jesica